Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Jesensko-zimski čas je idealen za obisk savne, ki lahko pozitivno vpliva na naše zdravje. Izberite sebi najprimernejšo ali kombinirajte obisk različnih vrst savn ter na ta način storite nekaj koristnega za telo in duha.

Avtor: Klavdija Škrbo Karabegović

 

O pozitivnih učinkih savnanja ne pričajo samo strokovnjaki, ampak predvsem uporabniki. Savna ima namreč dolgo zgodovino. Njene zametke srečamo že pri starih Egipčanih, Grkih, Rimljanih in Kitajcih. V Evropi so jo popularizirali predvsem Finci, pa tudi Rusi. Tudi sama beseda savna je finskega izvora in pomeni kopel. Prvotne finske savne so bile najpogosteje izkopane v zemljo. Danes pa je savna sestavni del doma skoraj vsakega Finca, ki se v povprečju savnajo 2- do trikrat tedensko. Savnanje tako v javnih savnah kot tudi domačih postaja vedno bolj priljubljeno tudi v Sloveniji.

 

Vrste savn

V osnovi poznamo tri vrste savn, in sicer suho, parno ter infrardečo. V okviru teh obstajajo številne različice in kombinacije. Pri suhih je najbolj znana finska savna. Parne savne so značilne za Vzhod, pogosto so obogatene z različnimi dišavami. Od parnih se pri nas najpogosteje uporablja turška savna. Infrardeča savna pa je novejši izum in je prisotna predvsem v zahodnem svetu.

 

Finska savna

Finska savna je na našem območju najpogostejša oblika savne. Na telo deluje posredno preko segrevanja zraka v zaprtem, najpogosteje lesenem prostoru. Temperatura zraka se običajno segreje na 90–100 ˚C, relativna vlažnost pa je približno 10-odstotna. Na peči so naloženi kamni, po katerih polivamo vodo in tako dosežemo vroči val pare, ki pospeši znojenje telesa. Krvni obtok lahko dodatno pospešimo z listnatimi brezovimi metlicami, ki jih namočimo v toplo vodo in se z njimi otepamo po telesu.

 

Pozitivni učinki na zdravje

Finska savna je odlična za »trening ožilja«, še posebno v kombinaciji s pravilnim ohlajanjem. Ravno zato so športniki pogosti obiskovalci. Krepi srce in ožilje, pospešuje presnovo, sprošča mišice, ugodno vpliva na gibalni sistem, odpravlja kožne bolezni, blaži stres in odpravlja težave s spanjem, krepi imunski sistem itd. Zaradi izgube tekočin in mineralov moramo le-te nadomestiti s pitjem tekočine. Za vse savne velja, da se ob morebitnih zdravstvenih težavah o obisku savne posvetujete z zdravnikom. Sicer pa ni priporočljivo savnanje nosečnic, finska savna pa je odsvetovana tudi osebam z motnjami krvnega obtoka, okvarami srca in ožilja, epilepsijo, vnetjem kože, trombozo, gripo itd.

 

Turška savna

Turška savna je ena najstarejših oblik čiščenja in sproščanja telesa, ki deluje na načelu visoke vlažnosti in ji zato pravimo tudi parna kopel. Temperatura v turški ni tako visoka kot v finski savni, in sicer je nekje do 60 ˚C, medtem ko je relativna vlažnost 60–100 %. Primerna je za tiste, ki težje prenašajo visoke temperature. Za dodatni učinek poskrbijo eterična olja in zelišča.

 

Pozitivni učinki na zdravje

Vodna para deluje na telo tako, da ga razstruplja in s potenjem povzroča izločanje škodljivih ostankov presnove. Primerna je za osebe, ki imajo težave z dihali. Ker se kožne pore odprejo, parna kopel pripomore k naravnemu čiščenju kože, ki postane nežna in gladka. Če smo predhodno naredili še piling, bo učinek lepe in voljne kože še večji. Poleg tega turška savna pospešuje krvni obtok, blaži revmatična obolenja, blaži poškodbe, zmanjšuje negativne učinke stresa, krepi odpornost, blagodejno vpliva na dihala itd. Turška savna ni primerna za ljudi z boleznimi srca in ožilja, z virusnimi in infekcijskimi boleznimi, s kroničnimi boleznimi itd. Savna ima velik preventivni učinek, savnanje bolnih oseb pa deluje ravno nasprotno, zato je odsvetovano.

 

Infrardeča savna

Infrardeča savna nima tako dolge tradicije kot suha in parna, vendar je med uporabniki zelo dobro sprejeta predvsem zaradi udobja in enostavne uporabe. V infrardeči savni so vgrajeni grelniki, ki sevajo infrardečo energijo. Infrardeči žarki prodirajo v telo do štiri centimetre globoko. Na ta način se koža temeljito segreje in tudi plasti tkiva, ki se nahajajo pod kožo. Temperatura zraka je 50–60 ˚C, zato je priljubljena predvsem pri tistih, ki težje prenašajo visoke temperature in vlago.

 

Pozitivni učinki na zdravje

Pri tej savni se toplota s prekrvavitvijo prerazporedi po vsem telesu ter na ta način spodbuja presnovo, sprošča napetost, izboljša gibljivost, lajša bolečine pri zlomih, izvinih in izpahih, blaži simptome menopavze, blaži kožne bolezni, pomaga pri blagih revmatičnih obolenjih, bolečinah v mišicah in sklepih, glavobolih, pri hujšanju itd. Primerna je tudi za ljudi s srčno-žilnimi težavami, varnostni ukrepi pa so podobni kot pri zgoraj opisanih savnah.

 

Prisluhnite svojemu telesu

Pri odločitvi, katero savno izbrati, je najbolje prisluhniti svojemu telesu. Ne glede na izbor savne, le te ne uporabljamo takoj po obilnem obroku hrane. Prav tako je priporočljivo, da se pred savnanjem umirimo, saj nenaden prehod iz naglice v savno lahko naredi ravno nasproten učinek. Po uporabi savne je koža sprejemljiva za hranilne in vlažilne učinke, a prav tako tudi bolj občutljiva, zato je priporočena njena zaščita v obliki krem oz. mleka. Če ste redni obiskovalec savn, ste že spoznali, kako pogosto in koliko časa vam ustreza savnanje. Če pa se za obisk šele odločate, na začetku to storite postopoma in sprva ostanite v savni samo nekaj minut.

 

Dodatki

Za še boljše ugodje poskrbimo s primernimi dodatki. Lahko je to npr. odmernik dišav, s čimer dosežemo še aromaterapijo, kamenje za finsko savno, ki ga je v domači savni treba zamenjati vsaki dve leti, v javnih savnah pa vsakih šest mesecev, naprava za peno v turških savnah, zvočniki za zvočno terapijo, primerna osvetlitev z barvno terapijo itd. Možnosti za povečanje ugodja je torej veliko.

 

Savna doma

Če ste le občasni obiskovalec ali pa doma nimate možnosti za namestitev savne, je obisk javnih savn odlična rešitev. Vedno več pa je povpraševanja po domačih savnah, saj slednje ponujajo intimo in predvsem lažjo organizacijo v današnjem hitrem tempu življenja. Na ta način imamo možnost sproščanja in blagodejnega vpliva na zdravje v svojem domu in se zanj posledično tudi pogosteje odločimo.

Pri nakupu savne upoštevajte svoje potrebe in prostorske možnosti. Vsekakor pa na življenjsko dobo savn vpliva tudi primerno vzdrževanje. Ne glede na to, ali savno obiskujete ali si jo lahko privoščite doma, to storite kar se da pogosteje in pozitivni učinki bodo kmalu vidni.

 

 

November, 2012

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja