Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Kolagen sodi med strukturne beljakovine s funkcijo dajanja opore in oblike. Je najbolj zastopana beljakovina v človeškem telesu, saj predstavlja kar 30 odstotkov vseh beljakovin, prisotnih v telesu. Že po 20. letu se proces nastajanja kolagena v telesu upočasni, po 35. letu pa drastično upade. Na zunaj ta proces opazimo v nastanku gub, celulita, kot starejšo, bolj hrapavo, izsušeno kožo, ki izgublja mladostno napetost in sijaj. Lasje izgubijo lesk, pogosteje izpadajo in postanejo tanjši, nohti pa lomljivi. Zaradi pomanjkanja kolagena in s tem veznega tkiva je skelet oslabljen, kar velja tudi za mišice. Pa lahko to preprečimo?

Avtorici: Katja Štucin in Maša Robič, dr. med. 

 

Ime kolagen izvira iz grške besede ´kolla´, ki pomeni lepilo. Kola-gen je tako v dobesednem prevodu proizvajalec lepila, v resnici pa je naravno telesno lepilo, beljakovina, ki veže ter podpira telesna tkiva in notranje organe ter zagotavlja, da ta vzdržujejo in ohranjajo dobro ter zdravo stanje. V telesu je več kot 25 vrst kolagena. V sodelovanju z elastinom pa daje telesnim tkivom obliko, trdnost in moč. Kolagenska molekula ima zelo zapleteno zgradbo, in sicer se tri vijačnice zvijejo druga okrog druge, kolagensko vlakno pa sestavlja 100 do 1000 takih kompleksov. Tako zapletene beljakovine s prehrano ne moremo dobiti, obstajajo pa živila, ki spodbujajo obnovo kolagena. Prav tako so na voljo prehranska dopolnila. Delovanje kolagena je sicer dokazano v številnih raziskavah. Med drugim so pokazale, da se po dveh mesecih uživanja 2,8 g hidroliziranega kolagena na dan elastičnost kože izboljša v povprečju za 30 odstotkov. Prav tako se pri uživanju 14 g/dan v enakem obdobju poveča debelina las za 10 odstotkov pri 70 odstotkih ljudi, uživanje 7 g kolagena dnevno pa po treh mesecih dokazuje izboljšanje stanja nohtov pri 86 odstotkov uporabnic.

Pomanjkanje kolagena

Kolagen je zaslužen za močne kosti, saj so ene od njihovih glavnih gradnikov prav organske beljakovine, znane kot kolagen. Pomanjkanje le-tega se tako kaže v manj prožnih kosteh. Prav tako poskrbi za pravilno delovanje mišic med gibanjem. Vsako mišično vlakno je namreč prekrito s tremi plastmi kolagena, ki mišicam pomaga pri krčenju in raztezanju. Hkrati kolagen omogoča kitam in sklepom, da prenašajo sile, ki jih med gibanjem prejemajo mišice. Kolagen je glavna sestavina vseh telesnih vezi in hrustanca. Številne klinične študije potrjujejo pozitivni učinek v primeru osteoartitisa, saj močno zmanjša bolečine, zmanjša potrebo po analgetikih, izboljša gibljivost in pripomore k elastičnosti sklepov. Pomanjkanje kolagena povzroči obrabo hrustančnega tkiva. Še ena od pomembnih funkcij kolagena je celjenje ran, saj prispeva k obnovi in celjenju poškodovane kože. Ne nazadnje je kolagen odgovoren za lepo kožo, saj predstavlja kar 70 odstotkov beljakovin, ki jo sestavljajo. Je odlično kozmetično sredstvo, ki hrani kožo od znotraj ter tako ohranja mladostni videz, pomaga upočasniti staranje in nastajanje gub, pomaga pri suhi in hrapavi koži in ji vrača vlago, elastičnost in prožnost. Lasem izboljša lesk, čvrstost in njihovo strukturo. Pospešuje tudi rast nohtov. Njegovo pomanjkanje se kaže v obliki manj prožne kože, pa tudi gub, celulita in suhe kože brez leska, lomljivih nohtov in krhkih las brez leska.

Lep videz in močno telo

Pri sintezi kolagena ima pomembno vlogo vitamin C, ki se nahaja v agrumih, jagodah, zelenjavi itd. Vnos le-tega je ključen za preprečevanje skorbuta, za katerega so značilne krvaveče dlesni z izpadanjem zob. Ta bolezen je bila nekoč značilna za mornarje, ki so redko uživali sadje in zelenjavo na svojih dolgih popotovanjih. Sojini izdelki vsebujejo genistein, ki spodbuja tvorbo novega kolagena, hkrati pa z zaviranjem specifičnih encimov preprečuje razgradnjo kolagena. Njegovo tvorbo spodbujajta tudi lutein, ki se nahaja v zeleni zelenjavi (špinača, šparglji, ohrovt, zelje), ter omega 3 nenasičene maščobne kisline, ki se nahajajo predvsem v ribah in oreških. Pomembno vlogo pri preprečevanju razgradnje kolagena so lovilci prostih radikalov oz. antioksidanti, ki jih najdemo v svežem sadju in zelenjavi. Stročnice pa vsebujejo hialuronsko kislino, ki je pomembna naravna sestavina človeškega telesa in se nahaja predvsem v vezivnem tkivu, koži, sklepih, živcih. Daje elastičnost tkivu oz. koži ter deluje kot mazivo sklepom. Nastajanje kolagena v telesu pa lahko spodbudimo tudi z vnosom prehranskega dopolnila, ki vsebuje kolagen, in tako nadomestimo njegov primanjkljaj, ki nastane z leti. Med drugim so primerna tudi za otroke in najstnike v obdobju hitre rasti, za izboljšanje videza kože, za športnike in vse z dejavnim življenjskim slogom, pri okrevanju po poškodbah, preventivno pa za preprečevanje osteoporoze in zlomov. Kolagen je primeren za vse po 20. letu, še posebej ženske, ki želijo ohraniti lepo in mladostno kožo ter čvrste nohte.

 

Oktober 2015

Ne spreglejte

Ste že slišali za izraz hepatobilarni rak? Gre za tri vrste rakavih bolezni: raka jeter, raka žolčnika in raka žolčevodov.
Preberi več
Rak dojke najprej zaseva po limfnih poteh v priležne pazdušne bezgavke. Do tega stadija gre za zgodnjega raka dojk in
Preberi več
Ste že kdaj utrpeli poškodbo kolena, kateri je sledila rehabilitacija? Ste imeli morda občutek, da vam rehabilitacija ni pomagala in
Preberi več
Stenska klimatska naprava MSZ-AY je najnovejši model v seriji stenskih klimatskih naprav MITSUBISHI ELECTRIC. Posebnost tega modela so bela matirana
Preberi več
Sladkorna bolezen lahko povzroča okvaro različnih organov in ena izmed njenih pogostih »žrtev« je tudi oko. Previsoke ravni sladkorja v
Preberi več
Luskavica je imunsko pogojena, kronična, vnetna bolezen. Na koži se kaže z značilnimi vnetimi in luščečimi plaki, gre pa za
Preberi več
FreeStyle LibreLink je zelo uporabna aplikacija, ki sladkornemu bolniku prikazuje čas v ciljnem območju, padce sladkorja in dnevne vzorce. Z
Preberi več
Zlomljeno zapestje - kaj pa zdaj? Morda ste že sami kdaj občutili bolečino po zlomu ali pa ste bili temu
Preberi več