Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Jod je eden izmed najpomembnejših mikrohranil, ki ga vse prepogosto zanemarjamo. Večinoma zgolj poskrbimo, da naše telo dobi zadostno količino mineralov, kot so kalcij, magnezij in železo. Njegovo pomanjkanje pa lahko povzroči kar nekaj zelo resnih zdravstvenih težav za vse življenje.

Jod podpira normalno delovanje ščitnice in je ključnega pomena pri sintezi ščitničnih hormonov, ki uravnavajo rast in razvoj, kar je še posebej pomembno v času nosečnosti in v obdobju odraščanja. Pomembno vlogo igra tudi pri delovanju živčnega sistema, presnovi za pridobivanje energije, kognitivnih (miselnih) in nevroloških funkcijah ter pozitivno vpliva na zdravje kože.

Je kuhinjska sol zadosten dodaten vir joda?

Pogosto nas prepričujejo, da dobimo zadostno količino joda z uživanjem kuhinjske soli. Slovenska raziskava pa je pokazala, da skoraj 40 % soli različnega izvora na našem trgu ne vsebuje joda, mednje se uvršča tudi priljubljena morska sol.

Vse več je tudi resnih pomislekov o potencialni nevarnosti za zdravje pri zaužitju večje količine jodirane soli. Druga slaba lastnost dodanega sintetičnega joda je njegova anorganska oblika, zaradi katere ga naš organizem slabo absorbira, predvsem pa ga zelo hitro izloči iz telesa. Drugi negativni posredni učinki so povezani samo s soljo, ki je dodana številnim prehranskim izdelkom, saj prekomerno uživanje soli lahko vodi do drugih zdravstvenih težav, povezanih z visokim tlakom in srčno-žilnimi obolenji.

Simptomi, ki lahko kažejo na pomanjkanje joda v telesu

Najbolj poznan simptom pri pomanjkanju joda v prehrani je pojav golšavosti (značilno povečanje ščitnice) in hipotiroza (nepravilno delovanje ščitnice), ki se praviloma razvija počasi, običajno več let. Pomanjkanje joda se lahko kaže v obliki različnih simptomov, kot so telesna in duševna utrujenost, nervoza, zaspanost, mrzle roke in noge, šibkost okončin, kronična utrujenost, nezmožnost koncentracije, slab spomin, mravljinčenje rok, izpadanje las, suha koža in lomljivi nohti.

Če težav s ščitnico nimate, še ne pomeni, da dnevno zaužijete dovolj joda. Če na jedilniku nimate redno morskih rib, morskih sadežev in morskih alg, ste lahko prav gotovo med tistimi, ki trpijo za pomanjkanjem joda.

Ustrezen vnos joda je pomemben za naše zdravje

Prevelika količina joda v telesu lahko deluje negativno na ščitnico, zato je pomembno, da ob uživanju joda kot prehransko dopolnilo poznate vrednosti joda in njegovo obliko. Priporočen dnevni vnos joda na dan je 180–200 μg za odrasle, 200 μg za mladostnike, 230 μg za nosečnice in 260 μg za doječe matere. Dopustna zgornja meja v EU je 600 μg /dan. Po priporočilu Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) pa je zgornja dopustna meja 1100 μg /dan.

Obstajata dve glavni vrsti joda: sintetični jod – kalijev jodid (najdemo ga v soli in številnih prehranskih dopolnilih) ter naravni bioaktivni jod, ki je naravno prisoten v morskih algah. Pomembno je vedeti, da se navedeni obliki joda v telesu vedeta povsem različno. Kalijev jodid ob zaužitju kratkotrajno povzroči zelo visoko raven joda (v obliki ostrih konic), ki ima negativen učinek na naše telo, zlasti pri oslabljeni ščitnici. V nasprotju z njim pa se naravni bioaktivni jod iz morskih alg postopoma absorbira glede na potrebe organizma in ne povzroča konic ter presežkov joda v telesu.

Morske alge, najboljši vir naravnega bioaktivnega joda

Rjave morske alge vrste Ascophyllum nodosum predstavljajo najkakovostnejši in najboljši naravni vir biorazpoložljivega joda, ki je naravno vezan na aminokisline, zaradi česar ga telo zlahka absorbira. Raziskava je pokazala, da se približno 33 % joda iz omenjenih morskih alg absorbira in postopoma sprošča v obdobju nekaj dni, kar odraža njegovo stabilnost v telesu in s tem uravnoteženo razpoložljivost.

Najvišjo kakovost zagotavljajo samo certificirane morske alge

Vse preveč je proizvajalcev tudi z zvenečimi imeni, ki nabirajo nekakovostne alge v najbližjem zalivu ali na najlažji in najhitrejši način ter na žalost velikokrat brez ustreznega nadzora, kar pa povzroča slabe izkušnje ob zaužitju (slabost, driska) in strah pred uživanjem morskih alg.

Da bi se izognili slabi praksi in še slabšim izdelkom, je organizacija »Seaweed Health Fundation« iz Velike Britanije pripravila standarde kakovosti, ki temeljijo na načelih biodinamičnega, ekološkega in trajnostnega kmetovanja, podprte z vidika morske znanosti in botanike.

Nič ni dodano in nič odvzeto – ko veste, kaj jeste

Za uživanje se priporočajo izključno 100-odstotne čiste in preverjene vrste morskih alg, ki imajo biodinamični, ekološki in košer certifikat, s čimer je zagotovljeno zavezujoče testiranje na morebitne kontaminente in alergene tako v samih algah kot tudi v okolju, v katerem so nabrane. Morske alge z omenjenimi certifikati kakovosti so povsem varne za vsakodnevno uživanje in so posebej primerne tudi za otroke, nosečnice, doječe matere ter za posebne terapevtske namene.

 

Oktober 2018

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja