Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

S kajenjem je nadvse preprosto pričeti, a zelo težko prenehati. Mnogo kadilcev se vsakodnevno spopada s potrebo po še zadnji cigareti in na drugi strani z željo prenehati kaditi za zmeraj. Ko se odločimo opustiti kajenje, potrebujemo največ podpore v prvem tednu. Seveda pa tudi kasneje nikakor ni enostavno vztrajati, saj je treba premagati tako fiziološko kot psihološko odvisnost od kajenja. Da bomo lažje opustili to nadvse škodljivo razvado, nam je lahko v pomoč t.i. nikotinska nadomestna terapija, kjer v telo vnašamo odmerjene in nadzorovane količine nikotina, kar nam pomaga zmanjšati odtegnitvene simptome in samo željo po cigaretah. A nikotinske nadomestke je treba pravilno uporabljati, saj bomo le tako dosegli želeni učinek in vztrajali do konca.

Avtor: Vlasta Žvikart Zaveri, mag. farm.

 

Nikotinska nadomestna terapija je pri nas na voljo zaenkrat v obliki žvečilnih gumijev in transdermalnih obližev, v tujini pa poznajo še nosna pršila, inhalatorje, podjezične tablete in pastile. Vse te oblike služijo kot nadomestilo za cigareto in so seveda neprimerno varnejše od kajenja, ker z njimi v telo ne vnašamo vseh škodljivih in dražečih substanc. Poleg ogljikovega monoksida in katrana namreč cigaretni dim vsebuje mnogo zelo nevarnih, tudi kancerogenih, sestavin.

 

Ker smo ljudje med seboj zelo različni, se tudi kadilci med seboj razlikujejo. Ravno zaradi tega so na voljo različne oblike nikotinskega nadomestnega zdravljenja. Klinično dokazano se z uporabo nikotinskih nadomestkov dvakrat poveča možnost uspešne opustitve kajenja v primerjavi s kadilci, ki poskušajo odnehati brez te pomoči. Vsekakor pa velja, da sta trdna volja in železna disciplina prvi pogoj, da se za opustitev kajenja sploh odločimo, naj bo to brez ali s pomočjo nikotinskih nadomestkov.

 

Žvečilni gumiji, ki vsebujejo nikotin, so pomoč, po kateri kadilci najpogosteje posežejo, ko želijo spremeniti svoj način življenja. Zaradi na prvi pogled zelo preproste uporabe pa se pogosto dogaja, da pri marsikaterem kadilcu niso uspešni. Še več, lahko se celo zgodi, da postanemo od njih odvisni, ravno tako kot smo bili odvisni od cigaret. Kako jih torej pravilno uporabljati?

 

V prvi vrsti so nikotinski žvečilni gumiji vabljivi, ker lahko z njimi obred kajenja nadomestimo z žvečenjem. Ko namreč začutimo potrebo po cigareti, sežemo po žvečilki in z žvečenjem ustvarimo nadomestno vedenje, ki nas sprošča prav tako kot kajenje. Ti žvečilni gumiji so primerni za kadilce, ki so kajenje že opustili. Ob skušnjavi, da bi si znova prižgali cigareto, raje posežejo po žvečilki. Prav tako pa so primerni za kadilce, ki postopoma zmanjšujejo število pokajenih cigaret, s čimer bodo nekega dne s kajenjem tudi lažje popolnoma prenehati.

 

Nikotinski žvečilni gumiji so na voljo v različnih jakostih, saj različni kadilci na dan pokadijo različno število cigaret. Nekaterim zadošča manj kot 20 cigaret na dan ali pa po prvi jutranji cigareti sežejo šele 30 ali več minut po tem, ko se prebudijo. Za te je primerna jakost 2 mg, za tiste, ki pokadijo več kot 20 cigaret na dan oz. potrebujejo cigareto takoj zjutraj, pa 4 mg. Vsekakor ni priporočljivo požvečiti več žvečilnih, kot je navedeno na škatlici, je pa seveda samo število odvisno od tega, kako strastni kadilci smo in kako močne so naše cigarete.

 

Prvo pravilo je, da poskušamo število pokajenih cigaret zmanjševati dan za dnem. Smiselno je postopoma navajati svoje telo na zmanjševanje števila cigaret in nadomeščanje teh z žvečilnimi gumiji. Nekje do šestega tedna poskušajmo število pokajenih cigaret zmanjšati na polovico. Nato nadaljujmo z zmanjševanjem cigaret in poskušajmo v celoti prenehati s kajenjem v šestih mesecih. Ko nam uspe opustiti kajenje, naj bo žvečilni gumi tisti, po katerem sežemo vsakič, ko začutimo željo po cigareti. To naj traja do tri mesece po tem, ko smo opustili kajenje. Po tem času bi se morala naša psihološka potreba po nikotinu zmanjšati in bi morali biti zmožni postopoma zmanjševati tudi število uporabljenih žvečilnih gumijev, tako da bi v svoje telo vnašali vse manj in manj nikotina. Od nikotinskih žvečilnih gumijev ponavadi ne postanemo odvisni, če pa se to le zgodi, je ta navada vsekakor manj škodljiva kot kajenje, pa tudi odpravimo jo lahko lažje. Ko število požvečenih žvečilnih gumijev zmanjšamo na eden ali dva na dan, je čas, da jih prenehamo uporabljati. Lahko pa si pomagamo tudi z nižjo jakostjo, če smo npr. prej uporabljali 4 mg, preidemo na 2 mg. Naj bo torej 9 mesecev tista doba, v kateri bomo z uporabo nikotinskih žvečilnih gumijev popolnoma prenehali.

 

Seveda pa je na drugi strani zelo pomemben tudi način uporabe. Nikotinske žvečilne gumije žvečimo počasi, približno eno minuto, dokler ne postane okus močan oz. pekoč, potem ga namestimo med dlesni in lica. Vsakokrat, ko ta pekoči okus izgine, ponovimo proces, dokler žvečilni ne izgubi svoje moči. To traja približno pol ure. Če v nasprotju s tem žvečimo neprestano, se nikotin sprošča prehitro in ga lahko pogoltnemo. To pa povzroči neželene učinke, npr. draženje žrela, požiralnika in želodca, zgago, slaba prebavo ali kolcanje. Drugi neželeni učinki, ki se pri posameznikih sicer redko pojavijo, so lahko še: bolečine ali manjše razjede v ustih in žrelu, povečano slinjenje, vrtoglavica, glavobol, slabost, bolečina v čeljusti in pospešen srčni utrip. Najpogosteje ljudje prenehajo uporabljati nikotinske žvečilne gumije zaradi pojava zgage, a tej se da s pravilno uporabo žvečilk izogniti.

 

Nadvse pomembno je torej, kako in koliko časa uporabljamo nikotinske nadomestke. Seveda pa bo marsikdo, ki se bo dokončno odločil prenehati s kajenjem, to razvado opustil sam od sebe, brez pomoči. Najbolj pomembna je namreč disciplina in pa načrt, ki mu sledite tekom opuščanja te nadvse škodljive razvade.

 

 

Zanimivost:

Ko žvečimo nikotinske žvečilne gumije, se vsaj 15 minut pred tem izogibajmo pitju kave in sadnih sokov, saj lahko zmanjšajo količino nikotina, ki se sicer absorbira skozi ustno  sluznico.

 

Zanimivost:

Kajenje znižuje raven zaviralcev H2 receptorjev (ranitidin), kar pomeni, da se duodenalni ulkus, zdravljen s temi zdravili, ob sočasnem kajenju težje zaceli oz. se rad ponavlja. Prav tako pa nikotin draži želodčno sluznico in pospešuje izločanje želodčne kisline, kar lahko privede do rane na želodcu ali dvanajstniku.

 

Citati:

»Najpogosteje ljudje prenehajo uporabljati nikotinske žvečilne gumije zaradi pojava zgage, a se ji lahko s pravilno uporabo žvečilk izognemo.

 

April, 2009

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja