Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Pogovor o ajurvedi sva z Andrejem Majesom začela z mislimi: »Ljudje si večinoma  želimo preprostih stvari: miru, sreče, dobrega zdravja, notranjega zadovoljstva. Če tega ne najdemo v svojem življenju, je napočil čas, da pričnemo te vrline gojiti v sebi, v svojem zavedanju, znotraj svoje ustvarjalne inteligence. S pomočjo starodavnih znanj, kot sta ajurveda ter transcendentalna meditacija, lahko vsakdo prepozna, kaj je prav in kaj ne, in se poda na pot ustvarjanja sreče zase in za vsa živa bitja okoli sebe.«

 

Beseda ajurveda je v sanskrtu (jeziku narave) sestavljena iz besede āyus, kar pomeni življenje, in veda, kar pomeni znanje ali znanost. Beseda ayurveda v prevodu torej pomeni veda ali znanost o življenju. Vemo, da je zelo stara veda, saj prvi zapisi izhajajo že iz obdobja 5.000 let pr. n. štetjem. Kaj je torej ajurveda, od kod izvira?

Zgodba o nastanku ajurvede je bolj podobna pravljici kot zgodovinskemu zapisu. V starodavnih časih, ko je bilo človeštvo podvrženo velikemu trpljenju zaradi številnih bolezni, so se na pobočjih Himalaje zbrali modreci vedske civilizacije. Meditirali so, ter tako raziskovali zavest. Želeli so se obrniti na višje inteligence, ki bi jim dale znanje, kako odpraviti bolezni. Bharadvadža, vedski modrec – t.i. rši, je bil s strani ostalih določen, da povpraša o znanjih za odpravo tegob človeštva. Sam je med meditacijo v zavesti prepoznal to znanje, kar nam kaže na to, da je v vsakem od nas zavedanje, kako ostati zdrav. Le prebuditi moramo speče zavedanje in znanje. Dobljeno znanje se je prenašalo ustno iz roda v rod, kasneje pa je bilo zapisano kot zapis. Prva ajurvedska literatura se je pojavila v vedskem obdobju v Indiji. Temelji na Atharvavedi, ki je ena od vedskih knjig, obsežnih svetih spisov s praktičnimi napotki za življenje. Osnovna načela ajurvede ostajajo skozi tisočletja enaka, saj temeljijo na univerzalnih zakonih.

 

Teorija ajurvede temelji na spoznanju, da zdravje izhaja iz notranje harmonije. Nam lahko poveste kaj več o tem?

V zahodni miselnosti pojmujemo zdravje predvsem kot odsotnost bolezni. Medtem ko v ajurvedi zdrav pomeni sva-stha. Sva = bit, stha = utemeljen v nečem. Zdravje torej pomeni biti utemeljen v biti, v svojem lastnem zavedanju. Zdrav si, ko je bit polno oživljena, ko dosežeš stanje razsvetljenja. To pomeni popolnoma zdravo telo v duhu, prežetem s trajno blaženostjo in z zavedanjem o enosti življenja. Zdravi smo, ko so vse tri doše v našem telesu uravnotežene. Vendar ne le to. Zdravje je prav tako uravnoteženje agnija (prebavni ogenj), tkiv, izločkov, ko je duša v popolnosti izpolnjena in čutimo mir in uravnoteženost. Ko sreče ne vežemo več na imeti. Tu naj omenim Maharišija, ki je v ajurvedo pripeljal znanje o zavesti. Ajurveda deluje na ravni, ko se zavest preoblikuje v materijo. Naj poudarim, da je ajurveda veliko več kot le masaža ter ustrezna dieta. Ajurveda je celostno znanje o življenju ter hkrati najstarejša in najbolj dovršena oblika naravne medicine, priznana s strani WHO, Svetovne zdravstvene organizacije. Predvsem je to nekaj, kar je lastno vsem ljudem, saj imajo to vedenje že v sebi. Tudi uporaba tradicionalnih slovenskih zelišč, ki jih uporabljamo za zdravljenje različnih tegob, je del tega vseobsegajočega znanja.

 

Ali lahko primerjamo našo, šolsko medicino z ajurvedo?

Razlika je v samem pristopu. Medtem ko je za zahodno medicino materija prva in zavest sekundarna, je vrstni red pri ajurvedi obrnjen. Po mnenju ajurvedskih zdravnikov se vsaka telesna sprememba najprej začne v zavesti, šele nato se pokaže na fizičnem nivoju.

Ajurveda se za razliko od medicine osredotoča na zdravje in ne na bolezen. Posveča se mehanizmom, ki pomagajo krepiti zdravje. Tako kot je tema samo odsotnost svetlobe, tako je bolezen odsotnost zdravja. Preventivna krepitev zdravja avtomatično pomeni, da bolezni ni več. Zato se ajurveda posveča preventivi, trudi se zgladiti že majhna neravnotežja, ki lahko pripeljejo do bolezni. Danes sta obe medicini lahko kot sestri, ki se z ustvarjanjem sinergije dopolnjujeta.

Ajurveda je lahko zelo koristen pripomoček za hitrejše in zgodnje odkrivanje bolezni, predvsem s t.i. diagnozo pulza. Na tečajih za zdravnike učimo zdravnike iz otipa pulza prepoznavati zelo koristne informacije, ki daleč presegajo znanje, ki ga sicer zdravniki dobijo v okviru univerzitetnega študija. Tako je mogoče z otipom pulza arterije zaznati nemir in skrbi, kar kaže na motnje v živčnem sistemu, nepravilno delovanje prebave ali imunskega sistema. S temi znanji bi zdravniki veliko bolje razumeli svoje bolnike, in medicina bi pričela kazati bolj človeški obraz. To je tisto, kar si ljudje po anketah sodeč najbolj želijo od zdravnikov.

 

Ajurveda opisuje tri osnovna načela oziroma doše: VATA, PITA in KAPHA, ki jih najdemo tako v naravi kot tudi v našem telesu.

Doše so globoko v nas, so upravljalska načela, ki delujejo na ravni, ki je milijonkrat, milijonkrat, milijonkrat globlja, kot je npr. raven atomov. Naravno razmerje določa tip človeka, ki je osnova mentalnih, fizičnih in čustvenih razlik med ljudmi. Če so v ravnotežju, je človek zdrav. Neuravnotežena doža oz. prenakopičenje posamezne doše pomeni bolezen. Vsak človek je na nek način mešanica treh doš. Lahko izstopa ena, dve ali celo vse tri.

Vata doša je odgovorna za gibanje v telesu. Nastane iz prostora in zraka. Upravlja z dihanjem, izločanjem, živčnim sistemom, … Nahaja se povsod tam, kjer se kaj giblje, pomemben sedež je debelo črevo.

Naslednje energetsko načelo je pita doša. Nastane iz ognja in vode. Pita je odgovorna za energijske procese v telesu: za metabolizem, prebavne procese, jetra, čustveno inteligenco.

Kapho, tretjo došo, tvorita zemlja in voda. Tretja doša je odgovorna za gradnjo strukture telesa, uravnavanje tekočin, … Znanstven pogled nam pokaže, da je doše mogoče pojasniti s kvantno fiziko. Doše ustrezajo trem superpoljem: polje gravitacije (VATA), gaugovo polje (PITA) in polje materije (KAPHA).

 

Kakšni so znaki neuravnoteženih doš? Kako lahko vpivamo nanje?

Znaki, ki nam kažejo, da je posamezna doša neuravnotežena, so pri neuravnoteženi vati:  skrbi, veliko misli, strah, nemiren spanec, psihična utrujenost, depresija, ki izhaja iz živčne napetosti, suhost v telesu, ohromelost, otrdelost, trgajoče bolečine, zaprtost, …

Če pita uide iz ravnotežja, se pojavijo: vročina, rdeča koža, mehko blato, obolenja jeter, vnetja, obolenja oči, poveča se izločanje želodčne kisline, kožne bolezni, …

Neuravnoteženost kaphe se kaže z lenostjo, s telesno utrujenostjo, z depresijo, s težavami s prekomerno težo, z oteklinami, nabiranjem tekočine v telesu, s tumorji, …

Ko se naučimo opazovati sebe, svoje počutje ter telo, lahko sami že zgodaj prepoznamo znake, ki vodijo v neravnovesje in jih popravimo s pomočjo ustrezne diete, rutine, zeliščnih tabletk – t.i. rasajan ali s pomočjo transcendentalne meditacije. Ko na primer začutimo, da nas preplavljajo skrbi, da nemirno ali slabo spimo, si pomagamo z enostavnimi prijemi, ki bodo uravnovesili vato: masaža telesa s toplim sezamovim  oljem, veliko toplih čajev iz rastlin, ki pomirjajo, ter topla, tekoča, sveže pripravljena hrana (juhe).

Pita doša se kopiči predvsem poleti, ko je vroče. Pomagamo si s hrano, ki ima hladen naboj, npr. sadje ali zelenjava grenkega, trpkega ali sladkega okusa. Če imamo preveč pite, se nikar ne odpravimo na sonce. Bolj nam bo prijala senca gozdov, gora.

Kapha pa potrebuje cilj, veliko gibanja ter skromne obroke, ki naj bodo grenkega, trpkega, delno pekočega okusa.

 

Kako poteka pregled in svetovanje po načelih ajurvede? Kaj pa zdravljenje?

Pri pregledu igra pomembno vlogo diagnoza pulza. Ta starodavna znanja terapevtu ali zdravniku Mahariši ajurvede podajo izredno globok uvid v psihofizično stanje bolnika. Z diagnozo pulza je mogoče odkrivati bolezni, ki se šele začenjajo. Znano je, da sodobne naprave odkrijejo bolezen, potem ko je že 90-odstotno razvita. Z diagnozo pulza Mahariši ajurvede se te meje močno premaknejo v odkrivanje majhnih neravnotežij. Čarak samhita, vedsko besedilo, pravi: »Tako kot je lahko izpuliti malo drevo, tako je mogoče pozdraviti bolezen, ko je na začetku razvoja. Večje ko je drevo, težje ga je izpuliti. Dlje ko pustimo rasti našo bolezen, težje jo je pozdraviti, dokler na koncu ne postane neozdravljiva.« Poleg diagnoze pulza je tu še pogovor z bolnikom. Pregled navadno traja 30–60 minut. Pri tem se pregleda bolnikove oči, nohte, kožo, lase, zobe, jezik, telesno zgradbo ter se ga povpraša o kakovosti in količini spanja, pogostnosti menjave razpoloženj, telesni aktivnosti, spominu in umskih funkcijah, teku in količini zaužite hrane, okusu za hrano, žeji, prebavi, vse glede na prepoznavne znake v pulzu oz. glede na odkrito diagnozo in predpisano zdravljenje s strani šolske medicine. Za manjše zdravstvene težave predlaga spremembe v prehrani, predpiše zdravilne pripravke iz ajurvedskih zelišč, obsežnejši del zdravljenja pa predstavljajo diete z notranjim oljenjem, masaže z olji in razne druge metode zdravljenja, npr. panča karma – obsežen sistem zdravljenja na kliniki pod budnim očesom zdravnikov z dolgoletnimi izkušnjami.

 

Zanimivost

Ajurveda loči v človeškem življenju tri pomembna obdobja: otroštvo, zrelo dobo in starost. Otroštvo je doba kaphe. Zato lahko otroci trpijo zaradi mnogih kapha bolezni: kongestije prehladov, kašlja, prekomernega izločanja sluzi, sinusitisov. To življenjsko obdobje traja do 16. leta. Zrela doba traja od 16. do 50. leta. To je čas pite, ko je človek aktiven in poln vitalnosti. V tem obdobju so pogosta obolenja, ki so vezana na moteno pito. Starost je obdobje vate. Starostne težave se kažejo v zaprtosti, boleznih srca in ožilja, artrozah, ohromelostih, težavah s spanjem itd.

 

Zanimivost

V sodelovanju Medihistorične sekcije Slovenskega zdravniškega društva in Nemške akademije za ajurvedo (Deutsche Ayurveda Akademie) bodo potekali v letu 2011 specializirani seminarji iz Mahariši ajurvede za zdravnike in terapevte. V petih vikendih od maja 2011 do marca 2012 bodo udeleženci seminarjev pridobili osnovno znanje o ajurvedi, s pomočjo katerega bodo lahko za določena bolezenska stanja v praksi že uveljavili ajurvedski način zdravljenja. Prav tako bodo spoznali osnove Mahariši diagnoze pulza, ajurvedska zeliščna zdravila in različne prehranske diete. Udeleženci bodo zaključili niz seminarjev z izpitom. Z uspešno opravljenim izpitom bodo pridobili A-certifikat Nemške akademije za ajurvedo. Predaval bo dr. Wolfgang Schachinger, zdravnik družinske prakse iz Rieda pri Lienzu (Avstrija), ki že več kot 25 let deluje kot zdravnik Mahariši ajurvede in zdravnik splošne medicine. Dr. Schachinger je na svojem področju izredno priznan tako v krogih evropskih združenj kot na svetovni ravni. Predstavitvena predavanja bo izvedel 20. aprila v Mariboru in 21. aprila v Ljubljani. Vse informacije so na voljo na spletni strani http://www.mav.si.

 

 

April, 2011

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja