Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Po mnenju Igorja Kogoja je triatlon eden najlepših dolgotrajnih vzdržljivostnih športov, sestavljenem iz treh bazičnih individualnih športov – plavanja, kolesarjenja in teka. Za triatlon je značilno, da si posamezne discipline sledijo brez vmesnega postanka in počitka. Tudi čas menjave opreme namreč šteje v končni čas triatlonske preizkušnje.

Večini se ob besedi TRIATLON najprej naježijo lasje. Pomislijo namreč na znameniti IRONMAN na Havajih, kjer se vsako leto, po predhodno uspešno opravljeni kvalifikaciji, zberejo najbolj vzdržljivi triatleti, vrhunsko trenirani športniki. Kljub vsej vrhunskosti pa je tudi za to največje tekmovanje značilno, kar je unikum v športu nasploh, saj se na startni liniji skupaj zberejo vrhunski profesionalci in tekmovalci v vseh starostnih kategotijah, tja do 80 let. Ja, prav zares se je že zgodilo, da je peklensko preizkušnjo (3,9 km plavanja, 180 km kolesarjenja in 42,2 km teka), v manj kot 17 urah zmogel tudi 80-letnik. Sistem tekmovanja je namreč tak, da omogoča udeležbo damam in gospodom prav vseh starosti od 18 let dalje, ki so razporejeni v starostne kategorije po pet let.

Pa vendar triatlon ni samo peklenska havajska preizkušnja supervzdržljivih. Triatlon je pravzaprav šport, ki se ga je velika večina nas naučila in z največjim veseljem počela v rosnem otroštvu. Seveda nismo trenirali in hodili na tekmovanja, poznali pravil tekmovanj in uporabljali drage tekmovalne opreme, ki jo pozna današnji triatlonec. Smo pa vsi plavali, kolesarili in tekli.

Prav gotovo pa je našim prvim negotovim korakom sledila nepotešljiva želja po hitrejšem gibanju. In pričeli smo z okornimi poskusi teka. Ta neustavljiva želja po gibanju se je nadaljevala z več in več gibanja in že pravimi tekaškimi podvigi in z njimi povezanimi raziskovalnimi izleti v bližnjem parku. Sla po več in svobodnejšem gibanju se je nadaljevala tam po četrtem letu z bolj ali manj uspešnimi poskusi samostojne vožnje s kolesom. Ko smo enkrat obvladali tudi to veščino gibanja, smo nevede postali duatlonec. To je namreč tekmovalna disciplina, kjer začetnemu teku sledi kolesarjenje, vse skupaj pa se konča z zaključnim tekom. Nekako vzporedno z učenjem kolesarjenja smo najverjetneje prihajali v stik z  vodo. Veščino plavanja smo bolj ali manj uspešno osvojili tja do desetega leta. In to je bil trenutek, ko smo izpolnjevali vse pogoje, da bi lahko postali tudi pravi triatlonec. Večina nas ni vedela, kaj to pomeni.

Najverjetneje smo se kasneje nekoliko oddaljili od prvotno naučenih oblik gibanja s pomočjo energije lastnega telesa in prisegali na udobje motorjev, avtomobilov, dvigal, sedenja na kavču pred televizijo, za računalnikom. Vsi poskusi staršev in učiteljev o pomembnosti gibanja, pa so šli skozi eno uho noter in drugo ven.

Ne moremo pa oporekati dejstvu, da je naše telo narejeno za gibanje. Dobro funkcionira samo, če zanj dobro skrbimo z zdravo hrano in dovolj športa. Mižanje pred tema dvema dejstvoma se izkaže za nespametno, saj se izogibanje obojemu hitro odrazi v slabši kondiciji, nezaželenih kilogramih in zdravstvenih težavah. Teh signalov ne smemo spregledati in če utripajo z rumeno ali oranžno, je čas, da rečemo: ZMIGAJ SE!

Prisluhnite telesu, ki kliče po gibanju

Obujte superge, stecite v prebujajoče jutro!

Sedite na kolo, zdrvite v sončen dan.

Zabredite v vodo, obzorje vas čaka.

Skratka, postanite ponovno TRIATLON(KA)EC!

Enostavno kajne? Je in ni. To se vsekakor ne bo zgodilo, dokler niste pripravljeni na to, da prevzamete vso odgovornost za svoje počutje in zdravje v svoje roke in ukrepate. Zelo enostavno, ko ste na spremembo pripravljeni.

Zmorem tudi jaz?

Igor Kogoj, srce in duša triatlonskega kluba 3K Šport svetuje: »Ko z gotovostjo začutite, da želite resnično izboljšati kakovost življenja, se izogniti množici zgoraj naštetih tegob, si iskreno recite in verjemite v to: SEVEDA BOM ZMOGEL/ZMOGLA! Res preprosto in nedvoumno, saj vendar lahko zmore prav vsak.«

Pomembno je začeti

Pri tem skoraj ni važno kako, pomembno pa je, da pričnete z redno telesno aktivnostjo v začetku vsaj dvakrat tedensko. Triatlonskega izziva se lahko lotite seveda sami, a pot k cilju bo manj ovinkasta in težavna, če se obrnete na ljudi, ki imajo izkušnje s  triatlonom. Na tak način se izognete marsikateri težavi in množici napak, ki vas sicer čakajo na poti. Kar nekaj je že klubov, kjer spremljajo, svetujejo in vodijo popolne začetnike, ki premagujejo prve negotove korake. Omogočajo jim občutiti zadovoljstvo ob odkritju gibanja in premagovanja daljših razdalj na kolesu ali v teku, v odkrivanju prvih skrivnosti in zakonitosti različnih plavalnih, tekaških in kolesarskih tehnik.

Bi nastopili na krajši triatlonski razdalji?

Ponavadi zadostuje za nastop na prvem krajšem triatlonu za popolnega začetnika manj kot pol leta redne vadbe, v katero je vključeno tudi učenje tehnike plavanja. Igor Kogoj meni, da je na krajših razdaljah vsekakor mogoče uspešno nastopati tudi s prsno tehniko plavanja, ki za večino ne predstavlja posebne težave. Veseli ga tudi dejstvo, da je med  novimi navdušenci za triatlon vedno več žensk. Doda še, da za to ni nobene resne ovire, razen seveda omejitev v naših lastnih glavah. 

Kako pričeti sam? 

Vsem, ki nimate možnosti, da bi se priključili organizirani vadbi ali za to še niste zbrali potrebne motivacije, pa svetuje naslednje:

  1. Ozavestite dejstvo: Vsak je že od svojega ranega otroštva triatlonec. Odločitev za vadbo vam bo za vedno močno spremenila življenje, telo vam bo zelo hvaležno in tega koraka ne boste nikoli obžalovali!
  1. Redno vadite: Vadba omogoča, da se teka, kolesarjenja in plavanja na novo naučite, vsaj v bolj športnem smislu. Napredek temelji na načelih postopnosti, večkratnega ponavljanja, vztrajnosti, disciplini.
  1. Potrebujete strategijo. S konkretnim ciljem pred očmi (npr. brez predaha teči 30 minut, brez predaha plavati 20 minut, brez predaha kolesariti eno uro ali končati triatlon za vsakogar), je lažje vaditi, kot pa če se prepustite zgolj občutku z abstraktnim ali nerealnim ciljem. Vsak potrebuje svoj individualni cilj, odvisno od časa, ki ga je za dosego le-tega pripravljen nameniti, zdravstvenega stanja, stopnje treniranosti, starosti, telesnih sposobnosti. Predvsem pa sta odločilni želja in ambicija.
  1. Vpliv talenta (nadarjenosti): Prav vsak od nas ima talent, le različno obdarjeni smo z njim. Fizičnemu talentu je za napredek v triatlonu potrebno dodati še druge odlike, kot so moč volje, marljivost, vztrajnost, disciplina, predanost. V triatlonu še prav posebej velja, da lahko športnik z manjšo stopnjo fizičnega talenta in z vsemi naštetimi vrlinami veliko bolj uživa in celo doseže višje cilje. Ne pozabite: v triatlonu je lahko uspešen vsak!
  1. Starost: Mladenič v starosti 20 let ima seveda drugačne perspektive kot nekdo pri petdesetih. Vendar ni nobena redkost, da triatlonci v starosti 40 let, ko pri večini drugih športov govorimo že o veteranih, sodijo celo v svetovni vrh. Kot tudi ni redkost, da se celo najzahtevnejših triatlonov udeležujejo tekmovalci v starosti preko 70 let. Zato pri triatlonu velja: nikoli ni prepozno ali leta niso ovira in izgovor!
  1. Zdravstveno stanje: Samo zdravi ljudje lahko brez skrbi vadijo vzdržljivostne športe, kot je triatlon. Zato vsakemu svetujem preventivni zdravstveni pregled. Še bolj to velja za tiste, ki imate morebitne zdravstvene težave in niste prav prepričani o tem, kako lahko nanje vpliva redna vadba. Triatlon je lahko v primeru strokovne in nadzorovane vadbe celo ustrezna terapija za nekatere zdravstvene težave in predvsem preventiva pred boleznimi srca in ožilja. Upoštevati pa je treba: bolj kot je kritično zdravstveno stanje, večja previdnost je potrebna! Kdor ni popolnoma zdrav in še bolj na začetku svoje športne poti, mora svoje cilje postaviti nižje in biti pri vadbi veliko previdnejši. Z redno vadbo pa se splošno zdravstveno stanje ponavadi močno izboljša.
  1. Čas: Časa za šport nima nihče, treba si ga je vzeti. Pomanjkanje časa ne more in ne sme biti izgovor!
  1. Splošna telesna pripravljenost: Za izboljševanje telesne kondicija je triatlon kot naročen. Redna vadba vam bo dala rezultate, ki jih tudi v sanjah niste pričakovali.
  1. Volja: Za dosego postavljenega cilja je vedno potrebna želja in poleg nje volja, da to željo uresničimo. Splošen nasvet se glasi: cilj si postavimo tako visoko, da ga še lahko dosežemo.

Igor Kogoj pa vseeno priporoča vadbo v organiziranem klubu: »Mnogo laže vam bo, če imate možnost pričeti z vadbo v organiziranem klubu. Zakaj?

  1. Skupinski trening nudi veliko več zabave.
  2. Strokovno vodstvo in organizacija vadbe vas z veliko manj truda in predvsem nepotrebnega učenja na lastnih napakah popeljejo do novih spoznanj, napredka in posledično do zastavljenega cilja.
  3. V skupini začetnik sreča bolj izkušene športnike, od katerih je vedno kdo na razpolago s primernim nasvetom.
  4. Skupinski trening omogoča sklepanje znanstev, oblikovanju skupne prijateljske mreže, skupnega preživljanja prostega časa, dopusta.«

Še več odličnih razlogov, da se pridružite skupini, boste našli na: www.3ksport.si.

In na koncu: čestitke, ker ste sprejeli sklep, da postanete triatlon(ka)ec! S to odločitvijo ste brez dvoma na pravi poti. Kdorkoli ali karkoli vas je že motiviralo za tako odločitev – prijatelji, družina, vaš nezadovoljen pogled na vedno obilnejše telo ali prijeten spomin na pretekle, športno aktivnejše čase, mogoče celo ta članek – sedaj je samo od vas odvisno, da izpeljete sprejeti načrt. Z nekaj volje in vztrajnosti bodo vse ovire na poti premagane. 

Kakšne so torej razdalje triatlona za vsakogar: 300–400 m PLAVANJA, 8–10 km KOLESARJENJA in 1,5–2 km TEKA. To pa res zmore vsak! Kar nekaj takih triatlonov je na voljo tudi pri nas: http://www.triatlonska-zveza.si/dokumenti/TZSkoledar2010.pdf

Srečno na vašem prvem triatlonu!

Ne spreglejte

Ob diagnozi rak dojk se bolnicam sesuje svet. Takrat potrebujejo resno obravnavo in prave informacije ter človeški pristop zdravstvenega osebja,
Preberi več
Delovanje mišic je tesno povezano z živčevjem. Po živcih se prevajajo električni impulzi, ki mišicam signalizirajo krčenje. Iz osrednjega živčevja
Preberi več
Osteoporoza se pojavi brez znakov in opozoril, bolniku pa zelo zmanjša kakovost življenja. Nevarna je predvsem zaradi visokega tveganja za
Preberi več
Avtor: Doc. dr. Mija Blaganje, dr. med. Kaj je zdrs medeničnih organov? Zdrs medeničnih organov, z drugim izrazom prolaps, je
Preberi več
Redno odvajanje blata je ključno za ohranjanje zdravega prebavnega sistema. Vendar pa se pri nekaterih posameznikih pojavijo težave z zaprtjem,
Preberi več
Ste že slišali za spondilolistezo? Morda ste imeli postavljeno diagnozo in vas zanima kaj pričakovati na poti do okrevanja? Kako
Preberi več
Rak žolčnika in žolčevodov je razmeroma redka bolezen in je bolezen starejših ljudi. Pojavlja se po 50. letu starosti, najpogosteje
Preberi več
Ali ste se kdaj vprašali, kaj so vnetne miopatije in kako vplivajo na zdravje vaših mišic? Ste imeli postavljeno diagnozo
Preberi več