Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Če želimo ohraniti zdravo srce in preprečiti srčne napade, uživajmo magnezij. Se spomnite »mučenja«, ko ste morali »za zdravje« piti »zvarke« ogabnega okusa? No, dobra novica pri magneziju je, da se ta mineral nahaja v precej okusni hrani (grenki kakav v prahu ga ima kar 520 mg/100 g). Ste vedeli, da lahko skupaj s kalcijem deluje tudi kot naravno pomirjevalo?

Avtor: Andreja Hergula, univ. dipl. nov.

 

Njami, magnezij

Verjetno vas na samem začetku zanima, v kateri slastni hrani se skriva magnezij. No, v kinu vam prav gotovo ustreza, če ob filmu grizljate pokovko. Ta vsebuje nekaj magnezija. Ko študiramo za izpit, čutimo potrebo po t.i. hrani za možgane: mešani oreščki, rženi hrustljavi kruhki, polnozrnati kolački, žitne ploščice – jejmo jih. Če ste bili ravno v ZDA, ste se morda tam navzeli okusa arašidovega masla (ta vsebuje 180 mg magnezija/100 g). Ko pečemo kruh, lahko vanj zamesimo sončnična, bučna semena, otrobe, … Ko potrebujemo energijo, zaužijmo banano in fige, za kosilo pa si pripravimo temno zeleno zelenjavo. Vse našteto je okusno in bogato z magnezijem. V mesu, ribah in mlečnih izdelkih pa je magnezija razmeroma malo. Največ magnezija vsebuje zelena listnata zelenjava!

 

Odpira tudi najbolj zaprte

Če ne boste zaužili dovolj magnezija iz naravnega vira, ga lahko v lekarnah kupite v različnih oblikah – v obliki tablet, praškov, kapsul in dolomita. Ne mislite, da lahko magnezij jemljete v neomejenih količinah. Imejte mero – varna zgornja meja je 300 mg na dan, če magnezij jemljemo dolgo časa oziroma 400 mg, če ga uporabljamo kratek čas. Ženske ga potrebujejo manj kot moški. Lahko pa popijete trikrat na dan po deciliter mineralne vode Donat Mg in dnevna potreba po magneziju bo zadovoljena. Res pa je, da ima pitje mineralne vode še druge stranske učinke … Saj se spomnite reklame, da odpira tudi najbolj zaprte. Če uživate preveč magnezija, lahko tovrstno početje povzroči okvaro ledvic, še posebej, če hkrati uživate še veliko kalcija in fosforja. Lahko pride tudi do paralize in depresije ter slabosti.

 

Vprašajte se

Lahko porečete: »Ah, saj s prehrano zagotovo zaužijem zadosti magnezija.« Vseeno imamo nekaj vprašanj za vas.

  • Zaužijete velike kalcija na dan? Ta mineral lahko zmanjša sposobnost telesa za vsrkavanje magnezija.
  • Že dolgo časa jemljete odvajala? Morda nekatere antibiotike, antidepresive in zdravila za zdravljenje rakavih obolenj? Dolgotrajna raba zmanjšuje raven magnezija v našem organizmu.
  • Ali uživate kalcij in rdeče in piščančje meso, ribe in jajca? Kaj pa cink in fosfor ter vitamine C, D, B1, B6? Vse našteto naj bi izboljšalo vsrkavanje magnezija.
  • Imate doma mehko vodo (vodo brez raztopljenega magnezija in kalcija)? To prav tako vpliva na več zdravstvenih težav ljudi.
  • Ste noseči? Opravljate naporne telesne dejavnosti? Pijete? Jemljete hormonske tablete? Ste v stresu? V teh primerih potrebujete več magnezija.
  • Radi pojeste več maščob in sladkorjev? To poveča potrebe po magneziju.
  • Ste starejši in morda zaužijete premalo vode in tekočin ter se pomanjkljivo prehranjujete?
  • Jeste zamrznjeno ali kuhano ter predelano hrano, ki vsebuje magnezij? Ogromno (sploh pri predelani hrani) magnezija se pri tem izgubi.

 

Omenili smo le nekaj stvari, na katere bodite pozorni. Namen vprašanj je, da je treba v teh primerih povečati odmerek magnezija. Če imate zdravstvene težave, vsekakor povprašajte zdravnika in ne uživajte magnezija na lastno roko.

 

Človek se lahko spremeni

Se sprašujete, ali telo občuti, da potrebuje več magnezija? Če se dovolj dobro opazujete, ne bi smeli prezreti simptomov. Zaradi pomanjkanja magnezija lahko postanete oslabeli, utrujeni, ne morete spati, vam je slabo, imate nereden ali hiter srčni utrip, imate vrtoglavico, ste živčni, imate glavobole, bruhate, nimate teka, imate lomljive nohte. Literatura navaja, da se lahko soočate tudi z osebnostnimi spremembami in celo anoreksijo. (Kako pomembno je zadostno uživanje mineralov in vitaminov, kajne?)

 

PMS, pojdi stran

Prihajamo do pozitivnih učinkov magnezija na naš organizem. Navdušeni boste! Magnezij premaguje depresivnost, skrbi za zdravo srce in ožilje, pomaga preprečevati srčne napade, blaži PMS (predvsem predmenstrualne glavobole), omili bolečine v hrbtu in spodnjih predelih trebuha med menstruacijo, … Pripomore k temu, da čim manjkrat obiščemo zobozdravnika – prispeva k bolj zdravim zobem, pomaga ljudem, ki so nagnjeni k osteoporozi in pri slabi prebavi, nastajanju kamnov (ledvičnih, žolčnih), pomaga preprečevati prezgodnji porod, skupaj s kalcijem deluje pomirjujoče.

 

Magnezij je koristen pri sladkorni bolezni

Nekaj stavkov je treba nameniti tudi sladkornim bolnikom. Pomanjkanje magnezija lahko v sladkorni bolezni povzroči težave s srcem, z ledvicami in tudi poškodbe živcev. Magnezij je pomemben za prenos glukoze in sproščanje inzulina. Magnezij koristi tudi ljudem, ki imajo nizko raven krvnega sladkorja (kar se kaže v občutku prazne glave in omedlevici).

 

Če pijete alkohol …

… nastradate tudi zaradi pomanjkanja magnezija v krvi. Alkohol poveča izločanje magnezija preko ledvic in zmanjša njegovo vsrkanje v črevesju. Raven magnezija je prenizka pri kar 30–60 % alkoholikov. Torej čezmerni pivci alkohola ne trpijo samo zaradi zmanjšane koncentracije, glavobolov, razširitve žil, izgubljene presoje, večjega tveganja razvoja raka ustne votline, krhkih kosti (za kar seveda ni kriv magnezij), ampak alkohol zmanjšuje tudi raven magnezija v telesu. Recite »ne« alkoholu.

 

Ste vedeli, da …

… je mineral magnezij dobil ime po grškem mestu Magnesia? Tam so našli velika nahajališča magnezijevega karbonata.

… je danes v primerjavi z letom 1950 vsebnost magnezija v zelenjavi upadla za 25–80 %? Še bolj zanimivo (in žalostno) je, da tipični proces mletja in izdelave moke za kruh in testenine odvzame 80–95 % od skupnega magnezija. Vzrok strokovnjaki vidijo v uporabi pesticidov in umetnih gnojil (http://vsi-zdravi.org/). Zato predlagamo, da sadje in zelenjavo kupujete blizu kraja, kjer je bila pridelana, naj bo organska, kupljena na lokalnih tržnicah. Kupujte organske izdelke s certifikatom.

… imajo moški z več magnezija v krvi večje količine prostega testosterona v telesu (prosti testosteron = najbolj hormonsko aktivna oblika) (www.pro-fitnes.com)?

… najnovejši podatki kažejo, da lahko povečan vnos magnezija pomaga pri obrambi pred izgubo spomina, povezanega s starostjo? Znano je, da polovica prebivalstva industrijskega sveta trpi za pomanjkanjem magnezija, zato so nasveti o uživanju tega minerala še kako koristni (www.ordinacija.hr).

 

 

Maj, 2012

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja