Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Imunski sistem je sestavljen iz priželjca, vranice, mezgovnice, bezgavk, kostnega mozga in različnih vrst belih krvničk. Pri vseh sesalcih se obrambni mehanizem aktivira proti povzročiteljem bolezni (glivicam, bakterijam in virusom. Če obrambne moči pojemajo, se mikrobi, ki so v telesu vedno navzoči, zelo hitro razmnožijo. Kadar imunski sistem zares oslabi, se bolezenski pojavi lahko izrazijo v obliki prebavnih motenj, kožnih vnetij, prehladov, glivičnih obolenj, težav z dihanjem, slabega spanca, … Prisotna je tudi splošna oslabitev ter iztirjenost obrambnih sposobnosti telesa proti infekcijam.

Avtor: Katja Mohorič

 

Kako povečati odpornost?

Ko zaznamo oslabljeno imunsko odzivnost, nekateri najprej posežejo po terapiji s slamnikom (ehinacejo) ali rudbekijo. Prej kot se odzovemo na znake okužbe, prej bo terapija učinkovala. V zdravi črevesni sluznici so limfatični folikli, ki so obrambni zid pred mikroorganizmom. V telo prihajajo tudi s hrano, zato si je treba okrepiti črevesno sluznico.

 

Za okrepitev imunskega sistema lahko mnogo storimo sami, meni Patrick Holford, ena od vodilnih osebnosti na področju sodobnega zdravljenja s prehrano. Svetuje, naj se najprej prepričamo, ali jemo zdravo hrano. Hranila, ki najbolj okrepijo odpornost organizma, so vitamini C, A in B6 ter minerala magnezij in cink. Velika večina ljudi s hrano ne zaužije niti dnevnega priporočenega odmerka teh snovi, kaj šele, da bi se z njimi optimalno preskrbela. V tem primeru Holford svetuje uživanje multivitaminskih dodatkov, saj je nadzorovan poskus pokazal, da so starostniki, ki niso uživali multivitaminskih dodatkov, pogosteje obolevali za okužbami kot tisti, ki so jih jemali.

 

Živila, ki s svojimi hranilnimi snovmi in učinkovinami pomagajo okrepiti imunsko odpornost: banane, borovnice, breskve, brinje, grenivke, jabolka, jagode, kivi, limone, marelice, papaja, pomaranče, ribez, robidnice, slive, ajda, belo zelje, blitva, brokoli, brstični ohrovt, buče, bučke, cvetača, čebula, gobe šitake, soja, olive in grah.

 

Topla, rahlo dušena zelenjava (npr. zelje, koleraba, zelena, korenje, por, špinača, blitva, brokoli, črni koren, repa, koprc in beluši) poskrbi, da si oslabljena sluznica črevesja zopet opomore.

 

Za zdravje:

  • cink, ki se nahaja v zelju, beluših, koruzi, repi, stročnicah, čebuli, soji, krompirju in špinači,
  • vitamin B6, ki se nahaja v soji, bananah, špinači in avokadu ter
  • vitamin C, ki se nahaja predvsem v svežem sadju.

 

Za boljšo prekrvavitev vranice in pospešen limfni tok pa poskrbijo predvsem čebula, koprc, česen, redkev in redkvice.

 

Vitamin C in cink

Vitamin C ali askorbinska kislina je zelo močno protivirusno sredstvo, ki deluje kot oksidant, ki nevtralizira proste radikale. Nase veže kisikove in vodikove molekule in jih prenaša do celic. Med številnimi pomembnimi funkcijami, ki jih vitamin C opravlja, je tudi krepitev obrambnih sposobnosti belih krvnih celic v imunskem sistemu in večanje količine protiteles. Pomanjkanje C vitamina se pokaže kot krvavitev iz dlesni, utrujenost, razdražljivost, s povečano potrebo po spanju, z bolečinami v sklepih in udih ter s slabšo telesno zmogljivostjo.

 

Vitamin C se nahaja predvsem v svežem sadju (npr. kivi, jagode, maline in rdeči ribez ter eksotično sadje – mango in papaja) in zelenjavi (npr. paprika, brokoli, brstični ohrovt, cvetača, krompir, por in paradižnik) oziroma iztisnjenih zelenjavnih ali sadnih sokovih. Zelo veliko vitamina C vsebuje jagodičevje in južno sadje, največ pa ga je v črnem ribezu. V 100 g tega sadeža ga je kar 2,5-krat več kot znašajo dnevne potrebe, 100 g sveže pomaranče pa pokrije le 70 % priporočene dnevne količine. Ta je okrog 75 miligramov, za nosečnice in doječe matere pa do 125. Če želimo v telesu vzdrževati zaloge vitamina C, moramo vsak dan vnesti približno 200 miligramov vitamina C. Zaradi večje porabe ga morajo veliko več vnesti kadilci, osebe, ki so izpostavljene dolgotrajnemu stresu, nosečnice, doječe matere, starostniki in bolehne osebe.

 

Na delovanje imunskega sistem ima velik vpliv tudi cink. Že 100-miligramski odmerek na dan nas uspešno varuje pred virusi. Na voljo je v obliki pastil, jemati pa jih smemo le krajši čas.

 

Prvo pomoč poiščimo v domači lekarni

Za imunski sistem najbolje poskrbimo s preventivo – z ustrezno prehrano, gibanjem v naravi, jutranjim tuširanjem s hladno vodo ali po fizični aktivnosti za krepitev in poživitev, s sprostitvijo, optimizmom –, če pa zaznamo prve znake prehlada, nahoda ali okužbe, npr. suho sluznico, praskanje po grlu, glavobol, občutek težke ali svinčene glave, smrkanje, utrujenost, zaspanost in slabo koncentracijo, je skrajni čas, da poiščemo pomoč v domači lekarni. Čaje in inhalacije lahko pripravimo iz  zdravilnih rastlin: šipka, timijana, cvetov lipe, cvetov bezga, skorje vrbe, ozkolistnega trpotca, korenike sladkega korena, komarčka, janeža in korenine sleza. Poparek pripravimo iz 1–2 čajnih žlic mešanice, ki je lahko sestavljena tudi iz več vrst zeli. Poparek pokrijemo in pustimo stati 5–7 minut, največ 10. Pijemo trikrat na dan po 1–2 skodelici vročega čaja, ki ga po želji sladkamo z medom.

 

Nekaj nasvetov Patricka Holforda, da bo imunski sistem v vrhunski formi

  • Petkrat na dan jejte sadje in zelenjavo. Vsebujeta veliko antioksidantov in fitohranil, ki jih najdemo le v rastlinah.
  • Jejte manj mesa, jajc, mlečnih izdelkov in skrbno preverjajte njihov izvor. Če je le mogoče, naj bodo živali hranjene z naravno krmo, da ne bi z mesom uživali ostankov antibiotikov. Preverite, ali so živila sveža.
  • Alkohol, cigarete, zdravila, kava, ponočevanje, preveč hrane, preobremenjenost z delom in premalo spanja zelo oslabijo telesno odpornost, zato bodite pri vsem zmerni!
  • Ko opazite prva znamenja virusne okužbe, na primer prehlada ali gripe, povečajte odmerek vitamina C. Poližite kakšno pastilo, ki vsebuje cink. Popijte dve skodelici zeliščnega čaja na dan iz poparjenih lističev, ne filter vrečk. Vsak dan popijte štiri čajne žličke sirupa iz črnega bezga.
  • Če se odpravljate na počitnice v kraje, kjer so higienske razmere slabe, na primer na Daljni vzhod, vsak dan uživajte probiotičen dodatek z bakterijami Lactobacillus acidophilus in bifidus, da okrepite koristne bakterije. S seboj vzemite izvleček pečk grenivke in jemljite po deset kapljic 2- do 3-krat na dan, če se vam zdi, da ste se okužili.
  • Bodite telesno aktivni. Telesne vaje, zlasti joga in tai-či, okrepijo odpornost. 30-minutno izvajanje tai-čija ali joge opazno okrepi imunski sistem. Pretirana fizična vadba slabi imunski sistem.

 

Infekcije moramo pozdraviti

Obrambne moči telesa so oslabljene, če otrok ali odraščajoči pogosteje zboleva zaradi infekcij ali če postanejo te bolezni kronične. Vsako infekcijo je treba pozdraviti, imunski sistem pa okrepiti. Z naravnimi sredstvi, s prehrano, sprostitvenimi tehnikami in z gibanjem na svežem zraku lahko preprečimo ponovne izbruhe bolezni in tako prekinemo začarani krog.

 

Nekaj receptov  za okrepitev imunskega sistema

Kdor redno pije sadne in zelenjavne sokove, ne poteši samo žeje, ampak se hkrati bogato oskrbi tudi z vitamini in minerali. Sadje in zelenjava v tekoči obliki nudita vse, kar potrebuje organizem za dobro počutje. Pomarančni in ribezov sok nas oskrbita predvsem z vitaminom C, zelenjavni sokovi z veliko folne kisline, korenčkov sok pa z betakarotenom. Dragocene vitamine in vse druge pomembne hranilne snovi iz sadja in zelenjave najlažje zagotovimo s presno hrano in solatami.

 

Črni koren v testu za palačinke

Sestavine: 500 g črnega korena, 4 jedilne žlice kisa, sol, 120 g moke, 1 jajce, mleko, olje.

Priprava: Iz jajca, olja, moke, soli in mleka naredimo testo za palačinke. Črni koren olupimo, zrežemo na 5-centimetrske kose, jih damo takoj v kisovo vodo in kuhamo 20 minut. Koren pustimo, da se dobro odcedi, nato pa ga pomakamo v testo in na olju zlato rumeno zapečemo. Zraven pripravimo svežo solato.

 

Pomarančni radič

Sestavine: poljubna količina radiča in pomaranč, skuta, med, limonin sok.

Priprava: Na krožnik ali v skledo damo poljubno količino izbranega radiča in pomarančnih krhljev. Preliv napravimo iz skute, medu in limoninega soka ter ga pokapamo po solati. Solato lahko okrasimo še s praženimi mandljevimi lističi. Ta solata je zelo bogat vir vitamina C.

 

Solata iz jabolka in stebelne zelene

Sestavine: 1 jabolko, 1 stebelna zelena, 1 por, kisla smetana, limonin sok, olivno olje, česen.

Priprava: Jabolko in zeleno operemo, očistimo ter nastrgamo. Dodamo na kolobarje narezan por in vse skupaj prelijemo s solatnim prelivom, ki ga napravimo iz kisle smetane, limoninega soka, olivnega olja in malo česna. Solata vsebuje veliko vitamina E in C.

 

Ribji file v gorčični omaki

Sestavine: 250 g krompirja, 300 g korenja, 350 g ribjega fileja (skuša, losos, oslič), 300 ml zelenjavne juhe, 4 žlice kisle smetane, 2 žlici limoninega soka, 4 žličke srednje pikantne gorčice, poper, zeliščna sol, 2 žlički olja.

Priprava: Neolupljen krompir skuhamo. Korenje narežemo na palčke in ga približno 10 minut dušimo v malo slane vode. Ribji file pokapamo z limoninim sokom in ga dušimo v juhi približno 10 minut. Zmešamo kislo smetano in gorčico, ju na hitro segrejemo ter začinimo s soljo in poprom. Zelenjavo in olupljen krompir potresemo s peteršiljem ter jed ponudimo z ribjim filejem in omako. Zraven lahko ponudimo radičevo solato s koruzo in jogurtovim prelivom.

 

Skleda veselja

Sestavine: špinača, čičerika, sojini kalčki, čebula, česen, sol, poper, olje, kis.

Priprava: Izberemo poljubne količine sestavin. Mlade liste špinače očistimo, operemo in odcedimo. Damo v večjo skledo in dodamo sojine kalčke ter kuhano čičeriko. Solato okrasimo z obročki čebule in po okusu začinimo s prelivom iz kisa, strtega česna, soli, popra in olja. Solata je bogat vir folne kisline.

 

Poživljajoča malica

Sestavine: poljuben sadež, navadni jogurt, 2 hrustljavi ploščici ali 3 riževi oblati.

Nadev: banana, skuta, kumarica ali paradižnik.

Priprava: Sadež narežemo in ga vmešamo v navadni jogurt. Ploščice ali oblate obložimo s koleščki banane, s skuto, kumarico ali paradižnikom.

 

Tudi zelišča pomagajo okrepiti odpornost

Na seznamu zelišč, ki nam s svojimi učinkovinami pomagajo okrepiti imunski sistem, so ingver, lovor, poper, timijan, vanilja in cimet. Da pa od njih res dobimo obetajoče učinkovine, je najbolje, da jih kupimo cele in ne zmlete, kot običajno. Če imamo primeren mlinček ali strgalo, mletje ali strganje ni težavno. Najbolje učinkujejo na svežih solatah, pri kuhani hrani pa jih dodajmo šele na koncu, sicer se njihove snovi med kuhanjem izgubijo.

 

Citati

»Hranila, ki najbolj okrepijo odpornost organizma, so vitamini C, A in B6 ter minerala magnezij in cink.«

 

»Pomanjkanje vitamina C se pokaže s krvavitvijo iz dlesni, z utrujenostjo, razdražljivostjo, s povečano potrebo po spanju in slabšo telesno zmogljivostjo.«

 

 

Oktober, 2009

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja