Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Zdaj je zima, ki je močno oslabila naš imunski sistem, daleč za nami. Končno je prišla pomlad, ki naš vsakdan napolnjuje z energijo sončnih žarkov, vonjavami cvetočih rastlin ter melodičnim zvokom ptičjega petja. Se tudi vam kljub pozitivni energiji matere narave dogaja, da se počutite utrujeno? Telo kliče po vitaminih, mineralih in drugih krepčilnih snoveh.

Esencialne snovi našega telesa

Človeško telo je kompleksen sistem, ki za svoje normalno delovanje, rast in razvoj potrebuje 120 kemičnih snovi, ki jih dobi s hrano in pijačo. Med snovi, ki so potrebne za optimalno funkcijo našega organizma, spadajo makrohranila (ogljikovi hidrati, beljakovine in maščobe), mikrohranila (vitamini in minerali), esencialne aminokisline in maščobne kisline, voda, vlaknine ter druge varovalne snovi. Na žalost ni živila, ki bi vsebovalo vse zgoraj naštete snovi, zato je pomembno, da je naša prehrana čim bolj pestra.

Delež vode v telesu predstavlja 60–70 % telesne teže. Voda sodeluje pri uravnavanju telesne temperature, kot sestavina krvi oskrbuje celice s hranili in kisikom, odplavlja nerabne in odpadne snovi, varuje organe in vezivna tkiva ter se nahaja v prebavnih, sklepnih in drugih telesnih tekočinah. Voda je nujna za normalno delovanje našega telesa, zato je izrednega pomena, da jo v telo vnašamo v primernih količinah.

Pa se vrnimo na začetek, ko smo govorili o pomanjkanju energije ter slabi naravni odpornosti. Zdrav duh v zdravem telesu, pa bomo polni energije lahko kljubovali mikroorganizmom, ki predstavljajo grožnjo, da bomo morali zaradi bolezni kak dan obležati v postelji. Sami smo odgovorni za svoje zdravje, zato poskrbimo, da bo naš imunski sistem zmogel kljubovati vsem škodljivcem.

 

Napitki za krepitev odpornosti in zviševanje ravni energije

Pomarančni, limonov in grenivkin sok

Sok iz sveže iztisnjenih citrusov je osvežilna vitaminska bomba, ki prispeva k dobrem počutju in krepi imunski sistem. Ker pa je sadje samo po sebi bogat vir glukoze in fruktoze, dodatek sladkorja ni priporočljiv. Citrusi predstavljajo bogat vir vitaminov C, B, A, vlaknin, folatov, flavonoidov, železa, kalcija, kalija itn. Vitamin C je močan naravni antioksidant, antimutagen in imunostimulans. Učinkovit je v boju proti stresu in utrujenosti. Spodbudno vpliva na organizem in pomaga zmanjšati intenzivnost in skrajšati čas prehlada. Zavedati pa se moramo, da dolgotrajno segrevanje, pranje, izpostavljanje svetlobi in hranjenje v kovinskih posodah lahko vitamin C uniči.

Flavonoidi nižajo krvni tlak in holesterol ter delujejo protivnetno, vlaknine pa pomagajo uravnavati prebavo in prispevajo k dobremu počutju. Poudariti pa moramo, da snovi v grenivki vplivajo na delovanje jetrnih encimov, zato uživanje grenivke hkrati z nekaterimi zdravili, ki se presnavljajo preko jeter (statini, antihistaminiki, antikonvulzivi, anksiolitiki, antiaritmiki, antihipertenzivi, imunosupresivi, estrogeni idr.), ni priporočljivo, saj lahko privede do toksičnih učinkov zdravila. Uživanje grenivkinega soka v nekajurnem razmiku glede na zaužitje zdravil je povsem varno in zdravo.

 

Sok iz aronije

Aronija je sadež, ki izvira iz Severne Amerike in so jo že Indijanci uporabljali zaradi njenih zdravilnih učinkov. Plodovi aronije so bogati z vitamini C, E, B2, B6, barvili antocini, folno kislino. Veljajo za enega najmočnejših naravnih antioksidantov in zavirajo procese staranja, zagotavljajo energijo, ščitijo pred negativnimi učinki prostih radikalov in s tem delujejo protivnetno ter preprečujejo nastanek srčno-žilnih obolenj. Poleg tega pospešujejo krvni obtok in lajšajo glavobole, uravnavajo izločanje ščitničnih hormonov, izboljšujejo delovanje jeter ter blažijo želodčne težave in blagodejno vplivajo na prebavo.

 

Paradižnikov sok

Je bogat vir likopena, rdečega pigmenta, ki se nahaja tudi v korenčku, lubenicah in papaji. Spada med karotene (kot vitamin A) in je močan antioksidant. Antioksidanti odstranjujejo škodljive proste radikale in preprečujejo poškodbe celic ter tako zagotavljajo obrambo pred škodljivimi snovmi in krepijo imunski sistem. Izkazalo se je, da imajo ljudje, ki uživajo velike količine paradižnika, tudi manjše tveganje za nekatere vrste rakov.

Sok rdeče pese

Rdečo peso so uporabljali že stari Rimljani za zdravljenje povišane telesne temperature in zaprtja, v času Hipokrata pa je veljala za učinkovito rastlino, ki celi rane. Danes so znani še številni drugi pozitivni učinki te rdeče kritosemenke. Vsebuje visoko koncentracijo biološko razpoložljivih antioksidantov, mineralov ter vitaminov. Karotenoidi in vitamin C prispevata k antioksidativnemu učinku. Sok rdeče pese zato velja za krepilca imunskega sistema. Folna kislina ugodno vpliva na tvorbo rdečih krvnih celic, obnovo krvi, zato sok rdeče pese priporočajo slabokrvnim. Znižuje raven hemocisteina, ki je povezan s tveganjem bolezni srca in ožilja. Učinek barvila betain je primerljiv z živili z vsebnostjo kofeina in ginsengom in izboljšuje splošno počutje, deluje sproščujoče na organizem ter izboljšuje razpoloženje. Visoka vsebnost vlaknin pa daje soku rdeče pese odvajalne lastnosti, pozitivno vpliva na zdravje prebavnega trakta ter kardiovaskularnega sistema. Rdeča pesa spodbuja tudi delovanje jeter ter posledično tudi izločanje toksinov in odpadnih snovi iz organizma.

Čaj iz ameriškega slamnika

Ameriški slamnik ali škrlatna ehinaceja je ena najpomembnejših zdravilnih rastlin. Zdrobljene zeli, sok  ali prežvečene koščke korenine so uporabljali že ameriški prerijski Indijanci za zdravljenje kačjih ugrizov in pikov mrčesa, prehladov, zobobolov in vnetij dlesni, ran, opeklin ter vročice. Danes je ameriški slamnik znan predvsem po imunostimulatornem, antioksidativnem in protivnetnem učinku, ki ga zagotavljajo cikorna kislina, kaftarna kislina, ehinakozidi, alkilamidi in drugi. Čaj iz ameriškega slamnika v kombinaciji z vitaminom C naj bi celo za 86 % zmanjšal tveganje, da zbolimo s prehladom. Če pa mu dodamo še pelin in poprovo meto, je njegov učinek še večji.

Napitki iz črnega bezga

Kuhan sok iz bezgovih jagod je pravo okrepčilo. Izogibamo se svežih, surovih bezgovih jagod, ki jih ne uživamo, če so še tako zrele, ter surovega bezgovega soka, ker lahko škoduje. Bezgove jagode so vir jabolčne kisline, baldrijanove kisline, grenčine, eteričnih olj, sladkorjev ter vitaminov A, B, B1, B2 in C. Vsebovale naj bi tudi novoodkriti vitamin J, ki preprečuje nastanek pljučnice. Bezgove jagode so tudi odlično odvajalo, priporočajo ga za uravnavanje prebave. Vitamini B prispevajo k zdravljenju nevralgij, npr. išiasa ter trigeminalne nevralgije, baldrijan pa blaži stres in pomirja.

Bezgovo vino iz zrelih bezgovih jagod je ena najokusnejših vrst jagodnega vina, resničen tonikum, zlasti po telesnem ali duševnem prenaprezanju. Pozitivno vpliva tudi na prebavo, pomirja trebušne krče in črevesno koliko ter spodbuja tek in odpravlja motnje v obtoku. V obliki toplega kuhanega vina je učinkovito zdravilo proti začetni gripi, bronhitisu ali celo pljučnici.

Čaj iz listov črnega bezga. Bezgovi listi in mladi poganjki vsebujejo kalijev nitrat, saharozo, zdravilno snov sambucin in še vrsto učinkovitih zdravilnih snovi, ki spodbujajo delovanje znojnic in pospešujejo izločanje seča ter s tem pomagajo pri odvajanju strupenih snovi iz telesa.

Zeleni čaj

Zeleni čaj je zaradi poživljajočega delovanja in zdravilnih učinkov postal ena najbolj priljubljenih pijač 21. stoletja. Nedavna dognanja potrjujejo tudi zmanjšano pojavnost bolezni srca in ožilja ter nekaterih vrst raka pri ljudeh, ki redno uživajo večje količine zelenega čaja. Najpomembnejše sestavine zelenega čaja so metilksantini (kofein, teobromina, teofilina) in polifenolne spojine.  Metilksantini prispevajo k stimulatornemu učinku, polifenoli pa so antioksidanti, ki so odgovorni za antidiareični, preventivni učinek pri raku in srčno-žilnih obolenjih, upočasnjujejo proces staranja in pomagajo imunskemu sistemu v boju s škodljivimi mikroorganizmi.

 

Mleko

Mleko je kompleksno živilo z visoko hranilno in biološko vrednostjo. Vsebuje esencialne aminokisline in maščobne kisline, zaradi česar je odličen vir visoke energije ter dober vir mineralov, kot so kalcij, kalij, fosfor, železo, baker, ter vitamov A in D in še mnogih drugih koristnih snovi. Kalcij, vitamin D in magnezij so pomembni za mineralizacijo kosti in njihovo trdnost, preprečujejo nastanek osteoporoze in pripomorejo k zdravim zobem. Mleko pomaga uravnavati prebavo, stabilizira sestavo črevesne bakterijske mikroflore in preprečuje nastanek črevesnih okužb ter spodbuja imunski sistem. Skodelica mleka pred spanjem pomirja in pomaga, da lažje zaspimo.

 

Kakav ali vroča čokolada

Za tiste, ki niste ljubitelji mleka, pa njegov okus lahko izboljšate z dodatkom kakava ali si postrezite z vročo čokolado. Kakav vsebuje več sto različnih sestavin, ki vplivajo na dvig razpoloženja ali »hormonov sreče«, kot so serotonin, triptofan, dopamin, feniletilamin in drugi. Zato je kombinacija vročega mleka in pravega kakava ali prave čokolade odlična izbira za tiste dni, ko ste pod hudim stresom, potrti in slabovoljni. Predstavljata pa tudi izvor antioksidantov, ki krepijo imunski sistem.

 

Kokosova voda

Kokosova voda je eden najboljših nadomestkov materinega mleka, za katerega velja, da je bogat vir beljakovin, zdravih maščob, ogljikovih hidratov, vitaminov in mineralov ter protiteles, ki krepijo imunski sistem dojenega otroka. Ena najbolj cenjenih lastnosti kokosove vode je, da je izotonična, kar pomeni, da ima enak onkotski tlak kot kri. To pa zagotavlja, da po naporni telesni aktivnosti ob pitju kokosove vode ne pride do dodatnega izgubljanja mineralov, kar bi bila posledica pitja navadne vode. Zato jo priporočamo aktivnim in rekreativnim športnikom za nadomeščanje izgubljene tekočine med in po telesni aktivnosti.

Ječmenova kava

Kava je napitek iz praženih zmletih zrn rastline kavovca, ki so jo z Bližnjega vzhoda v Evropo prinesli beneški trgovci v 17. stoletju. Kava ima status tradicionalnega poživila. Glavna sestavina, ki deluje poživljajoče, je kofein. Ječmenova kava pa spada v skupino žitnih kav, katerih glavna razlika v primerjavi s kavo iz kavovca je, da ne vsebuje kofeina. Ječmen je edina rastlina, ki v velikih količinah vsebuje vse vodotopne vitamine, aminokisline in večino za življenje potrebnih elementov in snovi. Oluščeni ječmeni imajo osvežilne lastnosti, ki na človeški organizem učinkujejo očiščevalno. Ječmen je remineralizator kosti, pomaga pri pljučnih in kardioloških boleznih. Poleg tega pozitivno vpliva na koncentracijo in umske aktivnosti. Vsebuje antioksidante, ki med drugim varujejo pred nastankom srčno-žilnih obolenj in pomagajo pri nastajanju in krepitvi imunskega sistema.

 

Jogurt, prebiotiki in probiotiki

Probiotiki so mikroorganizmi (npr. laktobacili), prebiotiki (niacin) pa pospešujejo rast, razmnoževanje in aktivnost probiotikov. Oboji se nahajajo v jogurtih in pozitivno vplivajo na presnovo v črevesu in na imunski odziv. Nekateri dokazano povečujejo odpornost organizma tako, da zmanjšajo število patogenih bakterij, drugi pa olajšajo potek nekaterih bolezni (npr. driske, funkcionalnih prebavnih motenj, nekaterih alergijskih bolezni) ali zmanjšujejo možnosti za njihov nastanek. Potrebno je poudariti, da pri prehrani z dovolj sadja in zelenjave in polnovrednih žitnih izdelkov dodatek prebiotikov ni potreben.

 

Sirotka

Sirotka je stranski produkt pri pridelavi sira. Njeni pozitivni učinki na zdravje so že dolgo znani, v Evropi so jo predvsem v alpskih deželah že pred stoletji uporabljali kot zdravilni napitek. Poznamo sladko in kislo, slednja je še bolj zdrava zaradi razstrupljevalnih in čistilnih lastnostih. Fermentirana sirotka nastane z odstranitvijo maščob in mlečnih beljakovin, ki lahko pri nekaterih ljudeh povzročijo alergijske reakcije. Sirotka v prahu je zaradi visoko energijske in beljakovinske vrednosti pogosto prisotna v prehrani marsikaterega športnika, saj se hitro absorbira v telo in tako športnik najkvalitetnejše in najhitreje nahrani svoje mišice po vadbi. Tudi če niste športnik, je vsakodnevno pitje sirotke priporočljivo, saj deluje očiščevalno na črevesje. Zdravo črevo in urejena prebava pa sta pomembna za dobro počutje.

 

Voda

Kljub široki ponudbi zdravilnih napitkov ne smemo pozabiti na vodo. Ta na videz enostavna molekula s kemijsko formulo H2O je bistvenega pomena za človeški organizem. Priporočen dnevni vnos vode je 2–3 litre, odvisno od potreb, ki so večje pri starejših in športnikih. Naravna ali mineralna voda sta vir številnih mineralov, kot so magnezij, kalcij, natrij, kalij in drugi. Voda je pomembna za vzdrževanje hidracije, primernega krvnega tlaka ter izločanje nerabnih in škodljivih snovi iz telesa. Kozarec tople vode na tešče je priporočljiv za vse, ki imajo težave z zaprtjem, saj ta pospeši jutranjo prebavo.

 

Po jutru se dan pozna. Kaj si boste privoščili za zajtrk? Izgovor, da nimate časa, ni več opravičljiv, saj priprava katerega koli od zgoraj omenjenih napitkov ne vzame več kot nekaj minut. Ste pripravljeni žrtvovati nekaj minut za zagotovljeno dozo zdravilnih učinkovin in dobre energije? Glede na okus in potrebe si izberite vrsto napitka, ki naj postane del vsakdana, za zajtrk ali malico. Seveda pa je za dobro počutje in odpornost pomemben tudi zdrav življenjski slog, ki vključuje raznovrstno prehrano, gibanje ter izogibanje kajenju in pretiranemu uživanju alkoholnih pijač. Ne pozabimo, sami smo odgovorni za lastno zdravje, zdravje pa je naše največje bogastvo!

 

 

Maj 2014