Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Olja imajo že od nekdaj pomembno mesto tako v kulinariki in kozmetiki kot tudi v zdravilstvu. Maščobam smo predolgo delali krivico, saj so bile še nedolgo tega vzrok za številne bolezni, tudi za debelost. Zdaj smo se začeli zavedati, da niso vse maščobe enake in da ne gre vseh metati v isti koš. Zdrave maščobe so nepogrešljivi del vsakdanje prehrane, zavedati pa smo se začeli tudi njihovih zdravilnih učinkov. Na voljo imamo številna olja in prav je, da spoznamo tudi tista nekoliko manj poznana.  

Avtor: Andreja Košir

 

Kokosovo olje

Kokosovo olje v 92 % sestavljajo nasičene maščobne kisline, med katerimi pa gre večinoma za srednje razvejanje trigliceride. Prevladujoči srednje razvejani triglicerid v kokosovem olju je lavrinska kislina, ki naj bi delovala protimikrobno, antibakterijsko in protivirusno. Prav ta maščobna kislina je na primer glavna sestavina materinega mleka. Obstajajo številne raziskave, s katerimi so potrdili, da obstaja vsaj ducat patogenih virusov, ki jih je lavrinska kislina zmožna onemogočiti. Lavrinska kislina »pobije« slabe bakterije, pri tem pa ne poškoduje dobrih črevesnih baterij, ki so nujne za urejeno in zdravo prebavo. Srednje razvejani trigliceridi so tudi izjemno uspešni v boju s kandido in z ostalimi glivicami v prebavnem traktu, zato uživanje kokosovega olja izjemno dobro vpliva na zdravje našega črevesja. Kokosovo olje je lahko prebavljivo, zato ga priporočajo vsem, ki imajo težave s presnavljanjem maščob. Poleg tega zmanjšuje občutek lakote in pospešuje porabo kalorij.

Idealno je za nego suhe in poškodovane kože in las.

Kokosovo olje ostaja stabilno tudi pri zelo visokih temperaturah, zato je še posebej primerno za kuhanje, pečenje in cvrtje. Če temu dodamo vse njegove pozitivne lastnosti na naše zdravje, nam postane jasno, da kokosovo olje ne sme manjkati v nobeni kuhinji.

Ko kupujete kokosovo olje, vedno izberite deviško ali ekstra deviško. To olje je pridobljeno s postopkom hladnega stiskanja in ni hidrogenizirano.

Zaradi svojega prijetnega okusa je kokosovo olje še posebej primerno za uporabo različnih sladic. Tokrat vam bomo zaupali recept za hitro in zdravo čokolado, s katero se boste lahko posladkali brez kančka slabe vesti.

 

Domača čokolada

Potrebujemo:

  • kokosovo olje
  • pravi kakav v prahu (če je le mogoče, izberite presnega)
  • sladkor iz kokosovih cvetov (Je izjemnega okusa, poleg tega pa zaradi svojega nizkega glikemičnega indeksa ne povzroča inzulinskih nihanj.)
  • ščep soli

Priprava:

V kozici stopite kokosovo olje in ga vlijte v mešalnik. Dodajte kokosov sladkor in presni kakav v prahu ter ščepec soli. Vse skupaj dobro premešajte in vlijte v modelčke za čokoladne pralineje (lahko uporabite kar silikonski model za ledene kocke). Za 5–10 minut postavite v zamrzovalnik in domača čokolada je pripravljena. Če želite, lahko v čokolado dodate različne začimbe (od cimeta, ingverja, kajenskega popra), suho sadje ali oreščke.

 

Arganovo olje

Arganovo drevo raste samo v jugozahodnem delu Maroka in velja za pravi čudež med rastlinami, saj uspešno kljubuje tamkajšnjim izjemnim temperaturam. Leta 1998 je UNESCO arganovo drevo proglasil za svetovno dediščino človeštva.

Arganovo olje stiskajo iz njegovih plodov. Berberi ga uporabljajo tako za kuhanje kot tudi zdravilne namene. Vsebuje več kot 80 % mono- in polinenasičenih maščobnih kislin, ki so zelo učinkovite pri zdravljenju revmatskih in srčno-žilnih obolenj, izboljšujejo možganske funkcije, spodbujajo jetra in krepijo prebavo. Arganovo olje vsebuje tudi veliko linolenske kisline, ki pomaga zniževati holesterol. Zaradi veliko vitamina E deluje kot močan antioksidant.

Ena od berberskih specialitet se imenuje amlou. To je arganovo olje, pomešano z medom in mandlji, ki jim daje moč in je znana kot močan afrodizijak. Arganovo olje je na tistem območju zelo bogat dodatek jedem, poleg tega pa ima posebno mesto tudi v zdravilstvu. Že dojenčke redno mažejo z arganovim oljem, da jih zaščitijo pred škodljivimi vplivi okolja. Tudi v ajurvedi je arganovo olje zelo pomembno – uporabljajo ga za masažo, s katero pripomorejo k hujšanju, sprostitvi in čvrstosti kože. Tudi sicer arganovo olje velja za eno najbolj učinkovitih sredstev za pomladitev kože in zdravljenje kožnih bolezni. Zelo učinkovito je na primer še pri suhih in poškodovanih laseh, krhkih nohtih ter razpokanih ustnicah.

V prehrani je to olje zelo cenjeno. Dodajamo ga že kuhanim jedem, saj jih tako še dodatno obogatimo. Čudovit preliv za solato dobimo, če arganovo olje zmešamo z limoninim sokom.

 

Olje makadamije

Olje makadamije vsebuje več mononenasičenih maščobnih kislin kot olivno olje, in sicer kar 85 %. Pri mononenasičenih maščobah v olju makadamije prevladuje oleinska kislina, ki izjemno dobro vpliva na zdravje srca. Oleinska kislina skupaj z maščobnimi kislinami omega-3 znižuje vrednost trigliceridov v krvi in dviguje vrednost dobrega (HDL) holesterola.

Mononenasičene maščobne kisline so v velikem deležu prisotne v mediteranskem načinu prehranjevanja, ki dokazano velja za srčno-žilnemu sistemu prijazen način prehranjevanja.

Olje makadamije je bogato s številnimi minerali in vitamini, predvsem z vitamini E, B1, B6, B2 ter folno kislino in niacinom.

Olje ima zelo značilen, rahlo sladkast okus in je primerno za pripravo solat, mesnih jedi in rib. Odlično se poda k juham, z njim pa lahko obogatimo testo za kruh ali različna peciva.

Nepogrešljivo je tudi v kozmetiki, saj na kožo deluje pomlajevalno.

 

Konopljino olje

Vsako olje je kombinacija različnih maščobnih kislin: nasičenih, mononenasičenih, polinenasičenih. Konopljino olje vsebuje tako omega-3 kot tudi omega-6 maščobne kisline. Gre za esencialne maščobne kisline, ki jih naše telo ne more samo tvoriti, zato jih moramo zagotoviti s prehrano.

V sodobni prehrani se razmerje med omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami preveč nagiba v korist slednjim. Razmerje med temi maščobnimi kislinami je v konopljinem olju v idealnem razmerju, torej 3 : 1 v korist omega-6 maščobnih kislin.

Konopljino olje blagodejno vpliva na zdravje našega srca in ožilja, znižuje slab (LDL) holesterol in pomaga izboljšati občutljivost na inzulin.

Olje hranite v hladilniku, ga čim hitreje porabite in nikoli ne segrevajte. Omega-3 maščobne kisline so namreč zelo nestabilne in ob previsokih temperaturah tvorijo toksične stranske produkte.

Konopljino olje lahko uporabimo za pripravo solat, z njim polijemo že pripravljeno zelenjavo ali pa si ga vmešamo v napitke.

 

Laneno olje

Laneno olje je bogat vir esencialnih omega-3 in omega-6 maščobnih kislin. Vsebuje 50–60 % omega-3 maščobnih kislin in 17 % omega-6 maščobnih kislin. Poleg tega velja laneno olje za najbogatejši rastlinski vir omega-3 maščobnih kislin. Laneno olje je bogato tudi s skupino fitoestrogenov, in sicer z lignani. Lignani so zelo močni antioksidanti, po raziskavah naj bi bili zelo učinkovita zaščita pred rakom.

Laneno olje zavira shranjevanje maščob v telesu oziroma povečuje njihovo izgorevanje, zavira razgradnjo mišičnega tkiva ter izboljšuje občutljivost mišičnih celic za inzulin. Zaradi fitoestrogenov laneno olje ugodno vpliva na uravnavanje menstrualnega cikla, pomaga pri neplodnosti ter težavah, povezanih z menopavzo. Učinkovito naj bi bilo tudi pri težavah s prostato.

Laneno olje je priporočljivo jemati s hrano, saj ta poveča njegovo absorpcijo. Na dan naj bi zaužili eno do tri velike žlice olja. Laneno olje lahko vmešamo v skuto, jogurt ali katero drugo hrano.

 

Svetlinovo olje

Svetlinovo olje ali olje nočne frajle je zelo bogato z gama linolensko kislino, ki se v telesu spreminja v prostaglandine, ti pa zmanjšujejo lepljenje trombocitov, zaradi česar se izboljša krvni pretok. Gama linolenska kislina je zelo učinkovita pri ekcemih, artritisu, vozlih v dojkah in predmenstrualnem sindromu. Priporočajo ga ljudem s povišanim holesterolom. Gama linolenska kislina zmanjšuje vnetja v telesu, zaradi česar je manj otekanja sklepov pri atritisu in revmi. Svetlinovo olje prav tako dobro vpliva na naše razpoloženje, zmanjšuje tesnobnost in pomaga pri boljši koncentraciji.

Svetlinovo olje ima svoje mesto tudi v kozmetični industriji, saj kožo naredi mehko in gladko, pomaga pa tudi pri krhkih laseh in nohtih, prhljaju in luskavici.

Svetlinovo olje na svetlobi in zraku zelo hitro oksidira, zato ga lahko kupimo le v zelo majhnih količinah.

 

Orehovo olje

Orehovemu olju nekateri pravijo kar tekoče zlato. Je zelo bogato z omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami ter je naravni vir vitamina E.

Zmanjševalo naj bi možnost za nastanek bolezni srca in ožilja. Z njegovim uživanjem čistimo kri in skrbimo za nevtralizacijo prebavnih sokov. Orehovo olje naj uživajo ljudje, ki jim ledvice premalo delujejo. Poleg tega orehovo olje pomaga pri nespečnosti, izboljšuje spomin, odpravlja slabovidnost, razstruplja telo in je odlično sredstvo za hujšanje.

Uporabljamo ga za pripravo solat in kosmičev ter drugih žitnih jedi. Odlično se poda k pečeni ali dušeni zelenjavi. Olje vedno uporabljamo le kot dodatek k jedem, z njim pa ne pečemo ali kuhamo, saj ni obstojno pri višjih temperaturah in v teh okoliščinah dobi rahlo grenak priokus. Orehovo olje tudi zelo učinkovito obnavlja poškodovane in suhe lase.

 

Lešnikovo olje

Lešnikovo olje sestavlja veliko mononenasičenih maščobnih kislin. Bogato je s številnimi vitamini, kot sta vitamina B1 in B6 ter vitamin E. Vsebuje veliko kalcija in kalija, fosforja in magnezija.

Zaradi veliko oleinske kisline lešnikovo olje pomaga zniževati holesterol in ščiti pred srčno-žilnimi obolenji. Njegova edinstvena vitaminsko-mineralna sestava krepi živčni sistem. Lešnikovo olje pomaga tudi pri prebavnih težavah.

V kuhinji ga uporabljamo predvsem pri peki slaščic in pripravi različnih solat. Izjemno obogati okus paradižnika, v kombinaciji z limono pa se odlično poda k školjkam.

Tudi v kozmetiki je lešnikovo olje nepogrešljivo. Hrani suho in utrujeno kožo ter pomaga pri odpravljanju aken. Primerno je za nego zelo občutljive kože, kot je na primer dojenčkova.

Lešnikovo olje je dobra osnova za masažno olje, z njim pa si lahko pomagamo tudi pri bolečinah v mišicah in krčnih žilah.

 

Olje oljne ogrščice

Zagotovo ste vsi že videli čudovita prostrana polja živo rumene barve. To so polja oljne ogrščice, ki tudi pri nas počasi dobiva bolj pomembno vlogo, čeprav jo še vedno sadijo predvsem zaradi proizvodnje bio dizelskega goriva.

Olje oljne ogrščice v 10–35 % sestavljajo mononenasičene maščobne kisline, v 40–60 % polinenasičene maščobne kisline in v 10–15 % nasičene maščobne kisline. Poleg tega 100 g olja vsebuje kar 50 mg vitamina E. Zaradi svoje ugodne sestave je to olje zelo iskano.

Olje za prehrambne namene prečistijo, za tehnične namene pa se uporablja kar neprečiščeno. Z njim mažejo stroje, uporabljajo ga v industriji pralnih sredstev, tekstilni industriji in za strojenje usnja.

Surovo olje oljne ogrščice je temno rumene barve, prečiščeno pa je bolj svetlo rumeno. Posebnost olja oljne ogrščice je, da je pri visokih temperaturah bolj obstojno od sojinega ali sončničnega olja. Segrejemo ga namreč lahko kar do 180 °C in je zato primerno za cvrtje in pečenje. Sicer pa ga lahko uporabljamo še za pripravo marinad, solat in različnih hladnih jedi.

V trgovini lahko vidimo tako olje oljne ogrščice kot repično olje. V resnici gre za eno in isto olje, samo ime je drugo. Poudariti pa velja, da olje oljne repice zaradi strupenih snovi ni primerno za uživanje in se lahko uporablja le v tehnične namene.

 

Gorčično olje

Gorčično olje vsebuje omega-3, -6 in -9 maščobne kisline in zaradi idealnega razmerja med nenasičenimi maščobnimi kislinami spada med najbolj zdrava olja. Med olji vsebuje najmanj nasičenih maščobnih kislin, in sicer le 5 %, zaradi česar je še posebej primerno za srčne bolnike. To olje je tudi bogato s številnimi vitamini, kot so betakaroten, vitamin E, vitamini B-kompleksa, vitamin C ter minerali, od katerih velja najbolj izpostaviti selen, cink, fosfor, magnezij, železo in kalcij.

Gorčično olje ima zelo značilen pekoč okus in je prava gurmanska poslastica. Pomaga pri razstrupljanju telesa, pospešuje prebavo, širi žile in spodbuja krvni obtok, znižuje raven holesterola in trigliceridov, pomaga pri vnetju sklepov in različnih revmatičnih obolenjih, zdravi glivične okužbe in prhljaj. Je tudi odlično masažno olje, saj blagodejno učinkuje na kožo.

Gorčično olje lahko zaradi svoje obstojnosti uporabljamo za pečenje, odlično pa se poda tudi k številnim gotovim jedem (solatam, testeninam, rižotam, krompirju, ribam).

Olje lahko enkrat dnevno žvrkljamo in tako iz telesa odstranimo škodljive mikrobe, strupe in kisline, krepimo izmenjavo plinov ter spodbudimo in normaliziramo izmenjavo snovi. Še preden si zjutraj umijemo zobe, 15–20 minut žvrkljamo eno do dve čajni žlički gorčičnega olja. Olje se na začetku zgosti, na koncu pa je kot voda. Tekočino nato izpljunemo v umivalnik ali straniščno školjko. Te tekočine ne smete pogoltniti, saj boste tako v organizem vnesli prav tisto, kar ste iz njega pravzaprav želeli izločiti. Po žvrkljanju si zobe temeljito očistite z zobno ščetko.

 

Ricinusovo olje

Ricinusovo olje v 80 % sestavljajo trigliceridi, vsebuje pa tudi manjši delež linolne in linolenske kisline.

Ricinusovo olje deluje protivnetno, pomaga blažiti bolečine in zmanjševati vnetna stanja ter pospešuje celjenje mišičnih poškodb. Izboljša delovanje jeter in krepi imunski sistem. Zelo blagodejno deluje tudi pri žolčnih kamnih, hemoroidih in ječmenu. Uporabljajo ga za lajšanje menstrualnih težav ter za zdravljenje cist na jajčnikih. Ricinusovo olje naj bi tudi pomagalo izboljšati miselne sposobnosti.

Olje je učinkovito pri lajšanju bolečin pri artritisu in revmi, nekateri pa ga uporabljajo celo pri zdravljenju multiple skleroze, cerebralne paralize in Parkinsonove bolezni.

Tudi v kozmetiki je ricinusovo olje nepogrešljivo. Pomaga pri različnih poškodbah kože, kot so vnetja, odrgnine, sončne opekline, bradavice in starostne pege. Spodbuja tvorbo kolagena in elastina, zato je zelo učinkovito proti gubam. Tudi pri zdravljenju aken se je dobro izkazalo. Priporočajo, da si z njim obraz namažemo enkrat ali dvakrat dnevno, postopek pa ponavljamo 14 dni. Ricinusovo olje pomaga tudi krepiti lase, trepalnice in obrvi.

 

Sezamovo olje

Sezamovo olje vsebuje kar 45 % omega-6 maščobnih kislin in 40 % mononenasičenih maščob. Vsebuje zelo močan antioksidant sezamol, prav tako pa tudi dve povezani sestavini, in sicer sezamin in sezamolin. Prav ta naravni sistem antioksidantov omogoča, da nerafinirano sezamovo olje dolgo ne postane žarko. Te sestavine pa se poleg svojih antioksidantnih učinkov lahko pohvalijo še z drugimi zdravju koristnimi lastnostmi.

Sezamin na primer preprečuje vnetne procese v telesu. Študije na živalih so pokazale, da pomaga tudi zniževati holesterol in spodbuja jetra, da porabijo maščobo. Sezamovo olje uspešno znižuje krvni tlak.

To olje je eno najbolj opevanih olj v ajurvedi, pogosto pa ga uporabljajo tudi za masaže. Njegova edinstvena sestava namreč omogoča, da zlahka prodre skozi povrhnjico in tako hrani ter razstruplja tudi globlje ležeča tkiva.

Uporabljamo ga za pečenje in praženje.

 

Mandljevo olje

Mandljevo olje je zaradi svojega prijetnega vonja zelo priljubljeno masažno olje. Tudi pri kuhi je nepogrešljivo.

Vsebuje veliko nenasičenih maščobnih kislin – kar 61–65 % maščob sestavlja oleinska kislina ter omega-9 mononenasičene maščobne kisline.

Mandlji vsebujejo številne antioksidante in fitokemikalije, ki se v olju ohranijo le, če je to pridobljeno na čim bolj naraven način – s čim manj segrevanja, kemikalijami in predelave. Če je le možno, izberite hladno stiskano in ekološko pridelano olje.

 

Ričkovo olje

Ričkovo ali totrovo olje je zagotovo slovenska posebnost. Za iztisk enega litra olja potrebujemo kar 4–7 kg ričkovega semena. Olje je svetlo rjave barve. Riček uspeva predvsem na Koroškem, kjer je tudi največ pridelovalcev tega olja.

Ričkovo ali totrovo olje vsebuje 30–45 % maščobnih kislin in 30 % beljakovin. Lajša želodčne bolezni, pomaga pa tudi pri boleznih srca in ožilja ter pri različnih kožnih boleznih.

 

Makovo olje

Priporočljivo je za ljudi, ki imajo povišan holesterol in sladkorne bolnike. Pomaga tudi pri težavah s ščitnico in spolnimi žlezami.Makovo olje ima blag, a zelo poseben okus in ga uporabljamo, ko želimo poudariti lasten okus jedi. Vsebuje kar 90 % mononenasičenih maščobnih kislin, od katerih kar 70 % predstavlja linolna kislina. Olje je prav tako bogato z vitaminom E.

To olje naj bi dobro vplivalo na telesno vzdržljivost, zato so si športniki včasih pripravljali mešanico makovega olja in medu.

Makovo olje se odlično poda k jedem iz krompirja – pri pripravi pire krompirja lahko naslednjič namesto masla uporabite kar makovo olje.

 

Olje grozdnih pešk

Olje grozdnih pešk vsebuje približno 88 % nenasičenih maščobnih kislin in manjši delež nasičenih maščobnih kislin. Med nenasičenimi maščobnimi kislinami izpostavljamo linolno kislino, ki jo uvrščamo med esencialne maščobne kisline – naše telo je ne more tvoriti samo, zato jo moramo dobiti s hrano oziroma ustreznimi prehranskimi dopolnili.

Olje grozdnih pešk je bogato z antioksidanti, ti pa organizem ščitijo pred prostimi radikali. Vsebuje veliko vitamina C in E ter flavonoide in betakaroten. Olje izboljšuje krvni obrok ter pomaga zniževati povišan holesterol in uravnava raven sladkorja v krvi, zato je odlična preventiva pred srčno-žilnimi boleznimi. Učinkovito je pri lajšanju bolečin v trebuhu, pomaga pa tudi ljudem, ki imajo težave z nočnim vidom ali jih muči občutljivost na svetlobo.

Olje lahko uporabimo za pripravo solat, kuhanje in celo cvrtje ter pečenje, saj je dobro odporno proti visokim temperaturam

Olje grozdnih pešk je zelo priljubljeno tudi v kozmetiki, saj pomaga izboljšati tonus kože, z njim zdravijo akne in druge kožne težave. Odlično se vpija v kožo in je ne masti. Po uporabi je koža sijoča, gladka, prožna in mehka. Olje grozdnih pešk je zelo učinkovito pri zmanjševanju strij, saj ohranja elastičnost kože.

 

Boragino olje

Boragino olje je zagotovo nekoliko manj znano olje. Pridobivajo ga iz semen borage ali boreča, enoletne rastline, ki izvira s Srednjega Vzhoda. Borago uporabljajo kot začimbo ter za pripravo čajev in drugih napitkov. Boragino olje lahko uživamo ali pa ga uporabljamo v kozmetične namene.

Olje vsebuje veliko gama linolenske kisline, pa tudi linolno in alfa linolensko kislino. Deluje protivnetno in pomaga obnavljati kožo. Zelo učinkovito je pri aknah, herpesu, ekcemih in sončnih opeklinah ter glajenju gub.

Olje naj uživajo ženske, ki jih muči predmenstrualni sindrom ali pa imajo boleče menstruacije. Gama linolenska kislina namreč spodbuja tvorbo estrogena in na ta način pomaga uravnavati hormonsko neravnovesje.

Čeprav je boragino olje bogat vir gama linolenske kisline, pa je prav zaradi nje podvržen hitremu kvarjenju. Hraniti ga moramo v temnih in hladnih prostorih.

 

Marelično olje

Marelično olje že tisočletja uporabljajo za pomlajevanje in nego kože. Kožo hrani, jo vlaži in ji vrača sijaj ter zdrav videz. Številne sestavine izjemno učinkovito delujejo pri njeni obnovi in glajenju prvih gubic.

Uporabljamo ga lahko tudi za nego suhe in razpokane kože na rokah in nogah. Olje kožo takoj zaščiti pred vplivi okolja, celicam dovaja več vlage, zato bo vaša koža postala mehka, voljna in prožna.

 

Olje iz semen črnega ribeza

Tudi olje iz semen črnega ribeza je manj znano olje, a je prav, da ga spoznamo, saj vsebuje veliko zdravilnih učinkovin. Zelo bogato je z gama linolensko kislino, ki, kot smo že spoznali, deluje protivnetno. Tako kot boragino olje je tudi olje iz semen črnega ribeza primerno za nego suhe kože in kože, ki jo mučijo različne nepravilnosti, kot so akne in herpes. Pomaga tudi pri pomlajevanju in glajenju gub.

Olje je mogoče kupiti v obliki kapsul, uživamo pa ga kot dopolnilo k prehrani.

 

Januar 2013

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja